Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Tyckte ju jag var så duktig och gjorde ren vevhusventillationen själv på min 850 men nix, den började läka olja kort efter det vilket det aldrig gjort förut så någonting blev väl fel i och med det, tog mig tummen ur röven och tog upp bilen på lyften och bytte oljetrågspackningen men oljeläckaget kvarstår, det är mycket svårt att härleda varifrån läckaget kommer då det är dyngsurt hela framsida motor, oljefilter, tråget, balkarna runtomkring, problemet verkar som sagt komma från kylarsidan men jag kan inte märka vart det kommer ifrån..
Problemet började troligen efter jag tog loss vevhusventillationen och gjorde rent allt och satt tillbaka allt, är det någon som har någon ide varifrån det läker och varför? framsida motor och oljetråg är TOTALT nerdränk i blöt olja. Kan någon slang till vevhusventillationen sitta fel eller löst och medföra att motorn trycker ur sig olja där? Det är inget litet läckage vill jag tillägga, skulle tippa på att man tömmer motorn på 35 mil ungefär..

Tack på förhand
Senast redigerad av 3 robbaxxxx, redigerad totalt 0 gång.
Det är inte ur intercoolern det kommer då, lillhålet som de brukar borra upp för att det som samlas i den ska rinna ut?

Olja blandat med vatten och skit kan ju se mycket ut fast du har kanske sett att det försvunnit mass i nivå?
Nej det läker från blocket alltså,( observera nära blocket) har inte sagt från blocket , vevhusventillationen sitter ju nära, det är så trångt på dessa modeller att insuget måste plockas bort för att jag med blotta ögat ska ska kunna diagnistisera läckaget. Därför frågar jag er om någon har en idé =)

Tack iaf Bengan75
För mig var slangen borta som går mellan oljefällan och insuget... Det resulterade i att "oljerök" kom upp på undersidan av insuget och rann sedan ner som olja... Nått liknande kanske? Fått dit slangarna som dom ska? Annars är det väl så att du glömde Oringen som sitter mellan oljefällan och blocket? :) Lättast (men tråkigast) är att göra om göra rätt :(
Slangen mellan insug och oljefälla sitter på vänster sida insuget mot elektronikboxen och den sitter där den ska, nej det sitter inga oringar på de två slangarna som går från oljefälla ena in i bottendel motor mot tråg och andra in mot toppen, absolut inte då tapparna som går ut från blocket där slangarna ska fästas inte har ett urfräst spår för en ev. oring.

Sen förstår jag inte hur det skulle kunna läka ur oljefällan då där inte finns något oljetryck, om man tänker på oljefällan så kan heller inte dränkas av olja vid en inbromsning då den lägsta punkten på oljefällan sitter för långt upp ovanför motors bottendels oljenivå

Alfredo: Det är inte vått vid oljepåfyllningslocket, funderar på oljestickans bottendel även oljetrycksgivare men ser ingen olja komma ut vid varvning när jag står och kollar från motorutrymmet så detta känns knepigt..
Jag såg heller inget läckage.. Men jag chansade och bytte givaren, tänkte att det kan ju inte läcka från så många fler st'ällen. Alternativet är ju att göra en motortvätt för att på så sätt se varifrån det kommer. Men som sagt, för mig var det oljetrycksgivaren.

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]