Sida 1 av 1

v70 tdi Kallstartsproblem

Postat: ons 17 nov 2004, 21:59
av Hasso
-99 som går kanon förutom att den när det är kallt (-15) dör den hela tiden när man försöker starta den. Startar bra men dör direkt hela tiden. När man håller på länge samt ger gas så startar den till sist ! Vad kan det vara för fel ? Spridarna, styrboxen, pumpen ?

Hans N

Postat: tor 18 nov 2004, 21:29
av Sparkz
Något med glödningen? Tempgivare, glödstift, relä...

Postat: tor 22 feb 2007, 01:01
av alan
Hade (har?) Samma problem i mitt fall vart fet bättre när jag bytte bränslefilter. Fanns på biltem för ca 100 kr och var rätt lätt att byta. Tre skruvar sen skruva man bort det som ett olje filter.
Glöm inte att fylla upp det nya filtret med fotogen eller diesel.

Re: v70 tdi Kallstartsproblem

Postat: tor 22 feb 2007, 11:13
av olson
Hasso skrev:-99 som går kanon förutom att den när det är kallt (-15) dör den hela tiden när man försöker starta den. Startar bra men dör direkt hela tiden. När man håller på länge samt ger gas så startar den till sist ! Vad kan det vara för fel ? Spridarna, styrboxen, pumpen ?

Hans N
Ingen idé att gasa innan den startat, blir ingen skillnad. I övrigt, kolla det som de andra säger.

Postat: mån 05 mar 2007, 18:43
av TURBOTURE
Är bara nyfiken om du löst kallstartproblemet? Har själv lite samma typ av fel på min bil.

Postat: mån 05 mar 2007, 19:31
av Frigge
Kollat glödstiften ? Dom är ju avgörande i kallstart, har bilen gått mycket och dom aldrig är bytta är dom troligtvis dåliga. Mät motståndet i dom och jämför motstånden, vet inte i huvudet vad det ska vara men dom som sitter bör ju ha samma motstånd allafall :wink:

Kallstartsproblemet

Postat: sön 11 mar 2007, 11:52
av Hasso
Nej jag har aldrig tagit tag i problemet nå mer - jag får leva med det eftersom ingen vet vad felet är.
Jag tror att när det är kallt ute så behövs det mer/all ström för att hålla uppe magnetventilen till bränsletillförseln, men då går bilens halvljus på automatiskt i samma veva. Jag tänkte prova (om några år) ta bort halvljusautomatiken (skruva ett halvt varv på skruven vid ljusomkopplaren) och testa. Eller ta och värma magnetventilen med en hårtork när det tjorvar och se om det blir bättre -om den kärvar mer vid kyla. Jag bytte 3st glödstift innan jag tog kontakt med detta forum första gången så detta är inte felet.

Postat: sön 11 mar 2007, 13:02
av Kena
Pröva med startgas, startar den bättre då? vet ej hur det funkar med diesel, har de någon sorts kallstarts funktion?