Sida 1 av 3

saker att kolla vid köp. V70 2.4 -98

Postat: sön 30 apr 2006, 15:31
av Bohhaa
undrar vilka punkter man ska kolla extra noga på när jag nu ska köpa bil ska kolla på en imp. v70 2.4 -98 ca 15000 mil och kör idag ett helt annat märke så jag vill gärna veta känsliga punkter som kan tyda på fel.

mvh

Re: saker att kolla vid köp. V70 2.4 -98

Postat: sön 30 apr 2006, 16:00
av G-kraft
Bohhaa skrev:undrar vilka punkter man ska kolla extra noga på när jag nu ska köpa bil ska kolla på en imp. v70 2.4 -98 ca 15000 mil och kör idag ett helt annat märke så jag vill gärna veta känsliga punkter som kan tyda på fel.

mvh
Alltså det är lite svårt det där...beror från bil till bil,,,men kolla gärna tidigare ägare samt vilka som ägde den i tyskland...bestyrkta kopior av Farzeug Brief ska du också ha i bilen, där står det..också lite om bilen....

Jag köpte min bil från http://www.autohus.de ( rekommenderat av teknikens värld, årgång 8 denna månaden.) så där fanns inget fiffel eller krockskadade bilar hos de...jätte bra firma...

Men tillbaka till din bil,,,kolla service boken...samt inredningen, om det är mycket slitage...Låt bilen gå genom ett M-test så får du mer utförligt på vad som ska bytas m.m.

Öppna motorhuv och kolla på skruvarna som går längs kanterna om de inte har samma färg, t.ex. om de har varit avskruvade...kan bero på att de har tagit bort motorhuv för lackering eller krockad front....
Alla linjer på bilen, ytsidan måste ha samma mellanrum...

Vad är det för modell, hur många mil ? nyimport ? har du länken !?

Postat: sön 30 apr 2006, 18:56
av Bohhaa
hmm vad menar du med alla linjer allså mellan skärm och dörr och liknande eller. samt det klassiska att kolla efter stenskott. slitage invändigt, pedaler, ratt , och mattor

Postat: sön 30 apr 2006, 19:49
av G-kraft
Bohhaa skrev:hmm vad menar du med alla linjer allså mellan skärm och dörr och liknande eller. samt det klassiska att kolla efter stenskott. slitage invändigt, pedaler, ratt , och mattor
Alla linjer mellan skärm, dörrar , motorhuv, och bagaget....men jag råder dig til ett M-test...

Postat: mån 01 maj 2006, 17:18
av Bohhaa
jo men jag ska byta mot min nuvarande bil så jag kommer bara att titta och sen göra bytet därför vill jag görna veta svaga punkter på en modelen allså v70 -98

Postat: mån 01 maj 2006, 17:27
av G-kraft
Bohhaa skrev:jo men jag ska byta mot min nuvarande bil så jag kommer bara att titta och sen göra bytet därför vill jag görna veta svaga punkter på en modelen allså v70 -98
Du måste väl provköra den innan bytet....

Postat: mån 01 maj 2006, 17:43
av Bohhaa
jo det ska jag, du har inga tips på saker som kan låta konstigt som är värt att lyssna efter

Postat: mån 01 maj 2006, 18:07
av G-kraft
Bohhaa skrev:jo det ska jag, du har inga tips på saker som kan låta konstigt som är värt att lyssna efter
AC och motorrummet,,,även framvagnen när du kör över gupp...kolla så att alla elhissarna funkar, och alarmet...bagage luckans lås....handbromsen....lägg i backen när bilen är igång...släpp lite på kopplingen så du känner att handbromsen tar i, samma sak med 1:ans växel....

om där finns låsbult, kolla efter nyckeln....prova farthållaren om det finns...kod till stereo...efter att du har prov kört bilen låt den stå ca 20 min efter att du släckt den , kolla sedan under bilen så att det inte läcker olja,,,under motorhuven....

Postat: mån 01 maj 2006, 18:11
av Frigge
Kolla så mätarställningen stämmer...... Det gör den ALDRIG på en Importbil tyvärr.
Tänk oxå på att den kan bli svår att sälja den dagen du vill det.


/Fredrik

Postat: mån 01 maj 2006, 18:16
av Bohhaa
jo allt detta är värt att kolla så man slipper reparera det första man gör.
Och det med mätar ställningen stämer väl ibland men inte alltid. eller??
sen är det ju så att man kanske inte ska vara allt för misstänksam om bilen går bra, ser bra ut och man är nöjd så är det ju en ensak att köpa eller inte