- tor 22 jan 2015, 18:23
#941830
Tjena
Man ska inte be om ursäkt för att väcka gammal tråd.
Det är bättre än att ha massor av trådar om samma sak.
Blir lättare att söka då.
Lättaste lösningen är väl att flytta armen?
Stannar den lite var den vill, (som min ena gjorde, innan jag tog bort torkararmarna på båda) så är det ingen ström till parkeringskretsen, eller nåt galet med motorn innuti
Det är ingen Hitech bakom parkeringsfunktionen.
Vet ej exakt hur det funkar på strålkastartorkare, men detär nogsom vindrutetorkarmotorn.
förenklat:
Det är bara en skiva (kollector) som snurrar med axeln med ett urtag eller isolerat område.
Mot skivan ligger ett kol som en släpsko, och förser motorn med ström via skivan.
När hålet kommer, får den ingen ström, och motorn stannar.
Så länge den är aktiverad via strömbrytaren i bilen matas den förbi detta, och går kontinuerligt.
Har också sett en variant där det satt en strömbrytare som påverkades av en excenter på axeln.
Som en brytarspets.
Detta är givetvis inbyggt i själva motorn.
Mvh,
Micke.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.