Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#794472
PederL skrev:Fungerande strålkastartorkare är ingen skit, såg det i vintras då ena fungerade , mycket bättre lyse ur den lyktan där torkaren fungerade.
Har inte mer bråttom än att jag kan stanna o torka bort det.
#794691
PederL skrev:Lyfter en gammal tråd, men undrar vilken av alla Polymersäkringar på Elfa man ska ha till strålkastartorkamotorn i min v70-00 ? Finns ju en hel massa olika med hållström, nominell spänning , utlösningström osv...
Ska kolla hemma om jag har kvar någon påse edyl från då jag gjorde detta byte till Polyswitchar/säkring...... återkommer.
#794738
Jag är med Sunchreem här. Visst, fungerar dom får dom väl sitta. Men fungerar dom inte 100% åker dom bort.
Jag tycker inte dom gör någon större nytta, ser grisfult ut och repar strålkastarglaset (den skit som hamnar på glasen innehåller minst 1 liten sten/gruskorn) som i sin tur försämrar ljuset...
Har man så bråttom att man inte kan stanna knappa minuten och torka av ljusen kanske man skulle ha åkt lite tidigare hemmifrån :wink:


Nåja, alla gör som dom vill så klart :P
#794777
Visst , alla gör som man vill, men i vintras märkte jag hur stor nytta de gör när jag körde 20 mil i ymnigt snöfall på kvällen, efter 5 min var det nästan noll sikt tills jag drog i spolarspaken , men det är klart att man kunde stanna o torka av lyktorna var femte-tionde minut om man vill..
Finns väl någon anledning att Volvo behöll torkarna långt efter att lagkravet togs bort, när glasen blev av plast funkade det självklart inte med torkare längre pga plastens repkänslighet.
#794820
PederL skrev:Visst , alla gör som man vill, men i vintras märkte jag hur stor nytta de gör när jag körde 20 mil i ymnigt snöfall på kvällen, efter 5 min var det nästan noll sikt tills jag drog i spolarspaken , men det är klart att man kunde stanna o torka av lyktorna var femte-tionde minut om man vill..
Finns väl någon anledning att Volvo behöll torkarna långt efter att lagkravet togs bort, när glasen blev av plast funkade det självklart inte med torkare längre pga plastens repkänslighet.
Förra vintern körde jag 37 mil från motala till strax utanför bollnäs utan några somhelst problem. Från kungsgården till kilafors så kunde jag släppa ratten typ o låta bilen styra i spåren dom milen(så mycket snö kom det). Tillochmed mitt xenon/led/heljus orkar värma bort det lilla som blir(även det som vana norrläningar skvätte upp när dom körde om mig!). Men det är klart att kramar man arslet på någon lär det bli skitigt fort. Och det finns fan inget fulare än en torkare som pekar rakt upp! Bort med skiten för det enda dom gör är o repa!
Användarvisningsbild
av taxi
#937948
Väckning av tråd, ursäkta. Men det är väl bra att samla info så att fler kan dra nytta av den..

Jag har skruvat på strålkastartorkarmotorer i helgen (V70 -00), och upptäckt att av tre trasiga så var felet detsamma: Det översta kugghjulet (av nylon/plast) har kärvat fast i metallplattan. Det verkar som att kugghjulet sväller av någon anledning, någon annan kanske har en teori om det? Min lösning var att slipa ner lagerytan i kugghjulet så att det snurrar fritt i hålet, och det verkar fungera!

Har inte läst om detta, därför ville jag dela med mig av erfarenheten.
#941821
Ber också om ursäkt för väckning av tråd. Håller på att fixa diverse fel (små och medelstora) på nyinskaffad gammal 850 -97. Nu inriktad på strålkastartorkare. Tycker fördelen med fungerande strålkastartorkare överväger nackdelarna med bortmonterade (repning). Mitt problem: Bytte idag torkararmen på vänster strålkastartorkare som var knäckt i övergången motoraxel/splineskoppling (20:- på skroten). Problemet är att jag inte lyckas få den nymonterade torkararmen att stanna i rätt nedfällt läge efter torkningscykel. Finns det en lägesgivarsensor som styr var armen ska sluta arbeta eller räknas varv på torkarmotorn för att få till rätt start-/stoppläge? Eller hur styrs i annat fall var torkararmen börjar och stannar i nedfällt läge? Ser som någon påpekade lite småskämmigt ut med en strålkastartorkare som pekar rakt upp..
#941830
Tjena

Man ska inte be om ursäkt för att väcka gammal tråd.
Det är bättre än att ha massor av trådar om samma sak.
Blir lättare att söka då.

Lättaste lösningen är väl att flytta armen?

Stannar den lite var den vill, (som min ena gjorde, innan jag tog bort torkararmarna på båda) så är det ingen ström till parkeringskretsen, eller nåt galet med motorn innuti


Det är ingen Hitech bakom parkeringsfunktionen.
Vet ej exakt hur det funkar på strålkastartorkare, men detär nogsom vindrutetorkarmotorn.

förenklat:
Det är bara en skiva (kollector) som snurrar med axeln med ett urtag eller isolerat område.
Mot skivan ligger ett kol som en släpsko, och förser motorn med ström via skivan.
När hålet kommer, får den ingen ström, och motorn stannar.
Så länge den är aktiverad via strömbrytaren i bilen matas den förbi detta, och går kontinuerligt.

Har också sett en variant där det satt en strömbrytare som påverkades av en excenter på axeln.
Som en brytarspets.

Detta är givetvis inbyggt i själva motorn.

Mvh,

Micke.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]