Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
#1114648
Perfekt tråd att fortsätta grotta i!

Hur ser ptc-motståndet ut i torkarmotorn?
Hur påverkas funktionen om man skulle koppla förbi motståndet/säkringen? Den vanliga säkringen är ju kvar i säkringshållaren, så jag antar att det värsta som kan hända är att motorn går sönder?

Tacksam för input!
#1114673
Nu vet jag inte hur torkarmotorerna ser ut inuti, så jag baserar mitt svar på vad som generellt gäller DC-motorer.
En DC motor kan istortsett dra hur mycket ström som helst om det inte finns någon begränsning i form av t ex ett motstånd eller CC-driver(constant current).
Men, bara för att motorn kan dra hur mycket som helst betyder det ju inte att den klarar det, dvs den kommer brinna om den drar för mycket ström.
Mängden ström motorn suger beror på hur tungt den går. Ju tyngre den går desto mer ström suger den, och ju sämre kylning får motorn(dom allra flesta DC motorer kyler sig själva med hjälp av rotationen).

Så, en av 2 saker kommer hända... Antingen smäller säkringen i säkringsboxen, eller så brinner motorn upp och ändå smäller säkringen.
#1264898
Hoppas kunna återuppliva tråden.
Jag skulle behöva förklaring hur man byter höger torkarmotor på V70 00 innan jag vågar ge mig på det IGEN. Tråkigt att nita tillbaka skärm utan utfört arbete och de två bultarna under var ett helvete att få dit igen.
Vad måste bort, med betoning på måste, efter att framlyktan är loss? Helst inte en mutter i onödan.
Mvh
Youtubemekare

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]