Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrBoo
#561998
På min V70 ville vä strålkastartorkare titt som tätt stanna i lodrätt läge och har otaliga gånger fått en smäll av motorhuven...
Efter att ha ögnat genom Haynesavsnittet valde jag att plocka bort torkararmen och limma fast spolarmunstycket på kofångaren. Jag är inte stolt men det blev en hygglig kompromiss mellan arbetsinsats och funktion (lite arbete och lite funktion)...
#562007
RickardGbgS70 skrev:http://www.haynes.se/ har duktigt detaljerade handböcker. I min S70 har jag valt att ta avaktivera funktionen efter att ena motorn la av. Tagit bort torkarbladen, snört ihop slangarna med buntband o ska nu i veckan limma fast ett par täcklock efter att ha tagit bort drivaxlarna till torkarna.

Efter att ha läst i boken o fått "tips" från Bilia så är detta den enkla vägen att gå. Nya motorer kostar ~3000:- styck o det är mycket meck att byta.
Glömde skriva att täcklocken köpte jag på http://www.hova.com/volvo-sv70-tackplug ... c-279.aspx.
#562150
Ja, så kan man ju också göra :wink: . men det var säkert PTC motståndet som gett upp för er också. En PolySwitch funkar bara bra att repa med! Då jag hade torkarmotorn bortplockad, inne i garaget, testade jag funktionen: genom att hålla fast torkararmen (som jag tillfälligt satte fast på motorn), såg jag att PolySwitchen begränsade strömmen, genom att öka resistansen. Då PolySwitchen sedan svalnat av, funkar den som ett avbrott igen.
av T-rex
#562189
MicroMek skrev:Ja, så kan man ju också göra :wink: . men det var säkert PTC motståndet som gett upp för er också. En PolySwitch funkar bara bra att repa med! Då jag hade torkarmotorn bortplockad, inne i garaget, testade jag funktionen: genom att hålla fast torkararmen (som jag tillfälligt satte fast på motorn), såg jag att PolySwitchen begränsade strömmen, genom att öka resistansen. Då PolySwitchen sedan svalnat av, funkar den som ett avbrott igen.
Vad är en PolySwitch? :oops:
#562417
ok.... så då används ju redan polymersäkringar i bilar då! Men varför har man då valt att ha ett internt PTC motstånd inne i Original strålkastartorkarna (det som nu går sönder)? Kanske det blir för dyrt att dra fram en separat ledning + automatsäkring, en per torkare. Kommer ihåg att båda strålkastartorkarna låg på samma (huvud)säkring som övriga Torkare, blad vindrutan, i min V70, 99.
av PederL
#793852
Lyfter en gammal tråd, men undrar vilken av alla Polymersäkringar på Elfa man ska ha till strålkastartorkamotorn i min v70-00 ? Finns ju en hel massa olika med hållström, nominell spänning , utlösningström osv...

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]