Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Hej, har en 850 glt -97a automat. 31100mil.

I torsdags skulle ja hem från jobbet,hoppade in i bilen å startade, efter ca 15-20 sekunder dör bilen. Jag startar igen å den går några sekunder på tomgång för att sen dö igen. Provade gång på gång-slutade med bärgare till verkstan. Dagen efter bytte mecken bränslepumpsrelät. Då körde jag bilen hem ca 5km, funkade fint. Dagen efter körde jag ca 2-2,5 mil felfritt. ställde bilen i ca 15-20 min, sen när ja skulle starta igen uppkom samma problem som i torsdags-den startar för att några sekunder senare dö.

Bärgare till samma verkstad igen, nu är bränslepumpen och bränslefilter bytt. Bilen fungerar fortfarande inte. Bilen står fortfarande på verkstan. Mecken har inte kommit fram till ngt fel än.

Kan tillägga att vid två tillfällen har mecken låtit bilen stå på tomgång i 1-1,5 timma utan problem, men vid provkörning i tisdags gick den några kilometer för att sedan stanna igen, under färden stängde vi av och startade bilen ca 5 ggr för att framkalla felet å den 5e gången började den strula igen. När vi ruckade på relät så verkade den ibland fungera men mecken har kollat kontakterna under relät så dom e sjyssta.. Blir tokig på bilskrället! Mycket tacksam för hjälp härifrån. Mvh: Thomas
av Kermithboy
Tillägg: När man "bryggkopplar" kontakterna där bränslepumpsrelät ska sitta så fungerar bilen..
av hullan
Varför är ni så säkra på att det har med soppan att göra?

Hur är laddningen?

Laddningsregulator till generatorn
Kretskortet till instrumentpanelen - där sitter en liten givare som talar med generatorn
av Kermithboy
Säkra å säkra. De va mecken som sa till mig att de hade me soppan att göra. men på vilket sätt skulle laddningen ha med felet att göra menar du?
av hullan
ja du säger bara att bilen dör... den kan lika gärna bara dö av att laddningen spökar. Jag har haft t ex både en 740 och 940 där laddningsregulatorn har lagt av i generatorn.

Vet inte på 850 men på 700/900 är regulatorn det som man också kallar för kolstiften - det är en liten manick med två kolstift - den slits ner och tar slut - typ runt 30k mil.

När den spökade på min 740 så bara dog den - funkade en liten bit - dog. funkade följande dag - men dog på kvällen
av hullan
kommer inte heller ihåg exakt nu men på min 940 var där ett konstigt fel - den dog också bara ibland - där jag bor finns en bil-el-guru som mätte felet till att vara kretskortet bakom instrumentpanelen.

Den lilla lampan som ska få signal från generatorn och varna för när laddningen är låg - den kretsen som den lampan sitter på var kass vilket gjorde att då generatorn tydligen inte fungerar som den ska

Det är många år sedan nu men där ska tydligen vara någon två-vägskommunikation mellan generatorn och kretskortet.

Hursomhelst - köpte nytt kretskort - rev ner instrumentpanelen - bytte kortet och hade aldrig mer problem med detta
av Kermithboy
Okej, tack så mycket för tipsen, ja ska berätta det för mecken:)
av hullan
men som sagt - han kanske har kollat så basic saker som att bara kolla så att den laddar som den ska - alltså att koppla en multimeter på batteripolerna och se så den laddar så många volt som den ska.

Å andra sidan - ett elfel som ibland kommer plötsligt behöver inte alls visa sig bara för att man mäter laddningen medans bilen står igång och väl fungerar - ett spänningsfall eller en regulator som glappar kan ju komma plötsligt ibland bara
av hullan
och glöm inte att återkomma hit till tråden och berätta om det löser sig :) alltid bra att andra människor i volvo-nöd kan googla sig till en lösning :)
Bromsrör höger fram

Då låter det som allting är r&aum[…]

Värme Cirkulation

Hej Har en Volvo v70 D5204T3 2013 Har bytt termos[…]

Förr fanns det många olika hokus pokus […]

Vad är detta för kontakt?

Spräckta dimljus ger anmärkning vid besi[…]