Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pekk
Fläkten har tystnat på min 850 95. Ac och rec lampan blinkar en stund. Hur kommer jag åt fläkten? var sitter den? osv. Jag vill börja med att se ifall det räcker med att göra rent. Tips? Tacksam för guidning.
av Uninium
Fläkten sitter bakom handsfacket. Själva handsfacket sitter skruvad med ett par torx som du ser när du öppnar luckan.

Fläktmotståndet är ett vanligt fel, blinkningen indikerar på att det finns felkod registrerad om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av Kompe
Passa också på att rengöra eventuellt smörja fläkten, min la av för nån månad sen och hade fullt med löv :roll: bakom sig men anledningen till att den hade slutat snurra va pga att kolen till fläkten var helt slut så jag satte i nya sen har den snurrat på hur bra som helst :D :wink:
av Pekk
Tack för svar, men jag stöter på problem direkt med att få loss handskfacket: luckstopparna blockerar ju möjligheten att få ut facket och jag begriper inte hur jag ska göra. Enkelt vore ju om det gick att haka ur skenorna/ stoppen, men spåren är för smala...Det var ett tag sen som jag mekade själv och nu minns jag varför jag slutade...
Användarvisningsbild
av taxi
En liten skruvmejsel till att bända loss stoppen från luckan bara!
Och effektsteget/resistorn till fläkten kan också gå sönder, om du inte hittar fel på fläkten. Har du kollat vilka felkoder du har?
Användarvisningsbild
av Kompe
Handsfacket sitter raktfram med en massa torxskruvar, bara skruva ut å lyfta ur handsfacket sen får du nästan skruva av undersidan osse om du ska åt fläkten, den sitter mä 3 torx 8) Skenorna som håller luckan fick jag loss genom att bara lyfta ur dom ur luckan dom sitter rätt lätt :shock:
av Pekk
Ha! När man slutar svära och börjar titta på hur det är gjort så löser man problemet. Med fläkten loss trillade också ett metallclips ur, som hade låst rotorn. Funkis igen :) Men felindikationen kvarstår. Hur får jag bort blinket på AC resp REC dioderna? Och tack för medhjälp!!!
Användarvisningsbild
av Alfredo
Ta bort -polen från batteriet, sedan ta evuntuellt att kolla felkoder på B1
Användarvisningsbild
av Kompe
Varsegod, Gött att det funkar igen :D , Fläkten e faktiskt nödvändig :twisted:
Användarvisningsbild
av taxi
på din 95:a borde du kunna läsa ur koder och radera dom själv via diagnostikuttaget i motorrummet!
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]