Sida 1 av 1
Strulig 850!
Postat: sön 23 apr 2006, 14:08
av JockeNydahl
Har en Volvo 850 glt-93 som vägrar starta! Fick igång den igår och den stog på tomgång,men så stängde jag av den och efter det vägrar den starta riktigt! Låter nästan som det vore slut på bensin men så är inte fallet!
Tacksam för hjälp & tips!
Postat: sön 23 apr 2006, 18:58
av Frigge
Kollat va den saknar ? Bränsle/Gnista ?
Kan vara b-pumpen,pumprelä,impulsgivare,kamaxelgivare osv.
Måste felsöka lite mer,blir bara gissningar annars
/Fredrik
Re: Strulig 850!
Postat: sön 23 apr 2006, 19:10
av JH
JockeNydahl skrev:Har en Volvo 850 glt-93 som vägrar starta! Fick igång den igår och den stog på tomgång,men så stängde jag av den och efter det vägrar den starta riktigt! Låter nästan som det vore slut på bensin men så är inte fallet!
Tacksam för hjälp & tips!
Ett känt fenomen på 850 och X70 är att en väldigt kort körning kan ge startproblem dagen efter.
I så fall är det bara att nöta med startmotorn. Full gas enligt uppgift. För mig tog det kanske 1,5 min (exkl några pauser). Fick köpa nytt batteri då det gamla inte orkade länge nog.
Oklart om det beror på för mycket oförbränd bensin efter tidigare kallstart (sur) eller om ventiltryckarna tappat trycket.
Postat: mån 24 apr 2006, 18:57
av g00ey
Det sitter en luftnippel på injektorrailens högersida (förarsida) av precis samma konstruktion som däckventilerna på våra hjul. Jag mätte trycket genom att skruva på en däcktrycksindikator som jag köpte på biltema.
Om trycket är över 2.5 bar vilket den visade på min bil (den blev grön när jag vred på tändningen) så kan man utsluta detta som felorsak.
Och Frigge; hur vet man om dessa givare fungerar korrekt om inte styrenheten ger någon felkod? Finns det någon referensinformation om detta ute på nätet?
Postat: mån 24 apr 2006, 19:00
av g00ey
Och en sak till. Många pratar om att Hallsensorn (kamaxelgivaren) är en vanlig orsak till startvägrande 850:or. Men om man har gnista i tändstiften kan man väl utesluta denna eller?
Postat: mån 24 apr 2006, 19:57
av Frigge
Om du har gnista kan du utesluta kamaxelgivaren,bränsletryck verkar du ju ha oxå. Då är det nog som "JockeNydahl" skrev. Låter det som motorn har kompression ? Låter den som vanligt när startmotorn går ?
/Fredrik
Postat: tis 25 apr 2006, 16:20
av JockeNydahl
Den låter precis som vanligt! Dvs startmotorn går & låter som den ska och komp. borde den väl ha! Den kan väl inte helt appropå bli helt komplös heller?
Hur som helst så är den jävligt död! :shock:
Frigge skrev:Om du har gnista kan du utesluta kamaxelgivaren,bränsletryck verkar du ju ha oxå. Då är det nog som "JockeNydahl" skrev. Låter det som motorn har kompression ? Låter den som vanligt när startmotorn går ?
/Fredrik
Postat: ons 26 apr 2006, 17:12
av g00ey
En verkstadskille berättade en historia om en kille som hade en 940 i sitt garage. När han skulle till jobbet en dag som alla andra körde han ut bilen ur garaget, stängde av bilen gick ut för att stänga porten och hämta något. När han väl satte sig i bilen startvägrade den.
De tog den till verkstaden, passade på att byta tändstift men hittade inget fel på den. De kopplade in starthjälp och lät startmotorn gå länge. Startmotorn blev glödhet och hela verkstadslokalen var full med rök. Så småningom började cylinder efter cylinder att tända och efter fem minuter av kontinuerlig gång av startmotorn gick bilen igång.
Det är inte hälsosamt för startmotorn och killen nämnde att man rekommenderar att köra startmotorn i en minut, ta en halvminuts paus och köra i en minut igen och hålla på så tills motorn startar. Undrar hur katalysatorn mår efter denna procedur ;)
Detta var en 940 med den gamla hederliga gjutjärnsmotorn men detta problem är tydligen välkänt för just 850 och 960 där motorn krånglar efter att ha körts en kort sträcka. Detta var fallet då jag parkerade om min bil för att komma åt alla hjulen när jag skulle byta till sommardäck!