Hjälp min 850 startar inte!!!
Postat: lör 22 apr 2006, 12:12
Hej.
Jag har en 855-'94, B5252S (Fenix 5.2) och efter många år av problemfri drift tvärvägrade motorn att starta i torsdags morgon, helt utan förvarning. Startmotorn går runt på samma sätt som den alltid har gjort men motorn tänder inte.
Jag har lagt ner åtskilliga timmar på att gå igenom alla motorns detaljer utan att ha funnit något uppenbart fel, så jag skulle vara oerhört tacksam för all information jag kan få.
Jag mätte på tändspolen; sekundärlindningen har ett motstånd på 8 kOhm vilket är OK men primärlindningen har ett motstånd på 1.5 MegaOhm vilket låter lite mycket. Förutom att spolen är lite sotig så finns inga synliga skador på den och jag får trots allt en klar och tydlig gnista i samtliga 5 tändstift.
Jag vet inte om bränslepumpen orkar få upp 3.3 bar tryck i systemet men när jag håller ventilen för luftning av bränslesystemet intryckt när jag slår på tändningen sprutar det som en sprinkler.
Vid diagnostik (Sockel A2) får jag inget fel (jag får kod 1-1-1).
Mina möjligheter till att mäta är begränsade, jag skulle också vilja mäta på sensorerna och se om inte någon av insugstryckmätaren, insugslufttemperaturgivaren (Fenix 5.2 använder inte varmtrådsmätning av luftflöde så som t.ex Motronic 3.1 gör) eller Hallsensorn (kamaxevinkelgivare), eller Impulsgivaren (varvtalsräknaren som sitter på vevaxeln/svänghjulet) eller trottelgivaren är defekta.
Är det någon som har specifikationer för vad dessa skall ge för värden? Att mäta på potentiometrar är inte svårt men Hall sensorer? Frågan är om multimetern är tillräckligt känslig och snabb för att kunna mäta den pulserande Hallspänningen när startmotorn snurrar.
Jag har en 855-'94, B5252S (Fenix 5.2) och efter många år av problemfri drift tvärvägrade motorn att starta i torsdags morgon, helt utan förvarning. Startmotorn går runt på samma sätt som den alltid har gjort men motorn tänder inte.
Jag har lagt ner åtskilliga timmar på att gå igenom alla motorns detaljer utan att ha funnit något uppenbart fel, så jag skulle vara oerhört tacksam för all information jag kan få.
Jag mätte på tändspolen; sekundärlindningen har ett motstånd på 8 kOhm vilket är OK men primärlindningen har ett motstånd på 1.5 MegaOhm vilket låter lite mycket. Förutom att spolen är lite sotig så finns inga synliga skador på den och jag får trots allt en klar och tydlig gnista i samtliga 5 tändstift.
Jag vet inte om bränslepumpen orkar få upp 3.3 bar tryck i systemet men när jag håller ventilen för luftning av bränslesystemet intryckt när jag slår på tändningen sprutar det som en sprinkler.
Vid diagnostik (Sockel A2) får jag inget fel (jag får kod 1-1-1).
Mina möjligheter till att mäta är begränsade, jag skulle också vilja mäta på sensorerna och se om inte någon av insugstryckmätaren, insugslufttemperaturgivaren (Fenix 5.2 använder inte varmtrådsmätning av luftflöde så som t.ex Motronic 3.1 gör) eller Hallsensorn (kamaxevinkelgivare), eller Impulsgivaren (varvtalsräknaren som sitter på vevaxeln/svänghjulet) eller trottelgivaren är defekta.
Är det någon som har specifikationer för vad dessa skall ge för värden? Att mäta på potentiometrar är inte svårt men Hall sensorer? Frågan är om multimetern är tillräckligt känslig och snabb för att kunna mäta den pulserande Hallspänningen när startmotorn snurrar.