Sida 1 av 1

Hjälp min 850 startar inte!!!

Postat: lör 22 apr 2006, 12:12
av g00ey
Hej.
Jag har en 855-'94, B5252S (Fenix 5.2) och efter många år av problemfri drift tvärvägrade motorn att starta i torsdags morgon, helt utan förvarning. Startmotorn går runt på samma sätt som den alltid har gjort men motorn tänder inte.

Jag har lagt ner åtskilliga timmar på att gå igenom alla motorns detaljer utan att ha funnit något uppenbart fel, så jag skulle vara oerhört tacksam för all information jag kan få.


Jag mätte på tändspolen; sekundärlindningen har ett motstånd på 8 kOhm vilket är OK men primärlindningen har ett motstånd på 1.5 MegaOhm vilket låter lite mycket. Förutom att spolen är lite sotig så finns inga synliga skador på den och jag får trots allt en klar och tydlig gnista i samtliga 5 tändstift.

Jag vet inte om bränslepumpen orkar få upp 3.3 bar tryck i systemet men när jag håller ventilen för luftning av bränslesystemet intryckt när jag slår på tändningen sprutar det som en sprinkler.

Vid diagnostik (Sockel A2) får jag inget fel (jag får kod 1-1-1).

Mina möjligheter till att mäta är begränsade, jag skulle också vilja mäta på sensorerna och se om inte någon av insugstryckmätaren, insugslufttemperaturgivaren (Fenix 5.2 använder inte varmtrådsmätning av luftflöde så som t.ex Motronic 3.1 gör) eller Hallsensorn (kamaxevinkelgivare), eller Impulsgivaren (varvtalsräknaren som sitter på vevaxeln/svänghjulet) eller trottelgivaren är defekta.

Är det någon som har specifikationer för vad dessa skall ge för värden? Att mäta på potentiometrar är inte svårt men Hall sensorer? Frågan är om multimetern är tillräckligt känslig och snabb för att kunna mäta den pulserande Hallspänningen när startmotorn snurrar.

Postat: tis 30 maj 2006, 00:19
av BlackPowder
Hur har det gått???
hAR DU GNISTA O BRÄNSLE BÖR DEN STARTA.
Tipps
Kolla den räfflade "slangen" mellan luftmassemätaren och spjällhuset. Trä igenom en lysrörslampa o kolla utifrån om du ser ljuset i nån räffla. Om det är det så tar den tjuvluft ( = för mager blandning) och går inte i gång.
Hände mig, felsökte som en tätting överallt innan jag kostaterade att inget fel fanns vare sig i bränsle eller tändsystemet.

Postat: tis 30 maj 2006, 23:57
av g00ey
Jo, tack det har gått bra, bilen startar nu och går fint.
När det hände hade även en annan här i forumet startproblem med sin bil. Jag besvarade i hans tråd orsaken till mitt startproblem som jag fann till sist. I processen hann jag med att kartlägga motorstyrningens funktioner.

Tråden finns på
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=7162

I ditt fall tjuvläckte det luft "förbi" luftmassemätaren så att den uppger att det strömmar mindre luft i motorn än vad det gör i verkligheten. Styrenheten doserar bränsle efter den lilla bränslemängden varför den blir för mager. Lambdasensorn märker det och regleringen styrs mot "onormala" värden. Då borde felkoder som indikerar för mager bränsleblandning genereras. Men styrenheten kanske är så pass smart att den anar oråd när luftmassegivaren uppger onormal lågt luftflöde för givet motorvarvtal. Eftersom du har en luftmassemätare i insuget har du antingen ett Motronic 4.3 eller LH3.2 Jetronic system. Men jag misstänker att problemet kom så plötsligt att de inte hann visa sig på lambdaregleringen, utan en dag startvägrade motorn.

Jag har en Fenix 5.2 och den har ingen luftmassemätare. Det sitter endast en temperaturgivare där luftmassemätaren sitter på de andra systemen. Tillsammans med insugstryckgivaren som sitter inne i insugsröret fås insugsluftens volym fram. Därför kan ett sådan problem som du hade inte uppstå på min bil, såvida det inte börjar läcka i insugsröret.

Men felkoder är vad som gäller, fick du inga sådana? Du kanske fick en eller flera felkoder som inte gav bra ledtråd till orsaken till problemet; typ 1-1-3, 2-3-1 eller 2-3-2 som alla indikerar för mager bränsleblandning Långtids eller Korttids....

Bra tips för övrigt!

Postat: ons 31 maj 2006, 02:14
av BlackPowder
OK
Jag är inte helt klar över vad det var för konkret fel på din kärra? Vilken komponent var det som felade?

Jag kör en 855 GLT -93:a så det blir LH i mitt fall.

Och nej nå felkoder ville han inte tala om.
För oss inträffade problemet 2 ggr med ca 3 veckors tidsdiff.
Bägge ggr kallstart, startmotorn gick, motorn tände, gick mkt ojämt ca 5-10 sek därefter tvärdöd. förnyade startförsök, gnista , bränsle men ingenting fick i gång den. Förmodligen blev den sur eller så ville inte bränsle luftblandningen bli bra. Förmodligen fanns felet hela tiden även under gång men det är nog betydligt känsligare när motorn skall starta upp kall än när den redan går.
"älgstrupsslangen" rör ju på sig en del vid gaspådrag så bitvis var det nog tätt o bitvis "tjuvluft"
mvh BlackPowder

Postat: ons 31 maj 2006, 20:45
av g00ey
850'93 GLT - GLT = bil med turbo => Motronic 4.3 - System med luftmassemätare

Jag vet inte specifikt vad det är för komponent som felade.
I mitt fall inträffade startproblemet dagen efter att jag hade bytt till sommardäck; jag var tvungen att parkera om bilen så att jag kunde komma åt alla hjulen. När jag var färdig lät jag bilen stå och morgonen efter när jag skulle iväg startvägrade bilen.

Volvobilar har den egenskapen att de kan startvägra efter att man har kört den en kort sträcka och så var det i mitt fall. När det händer är det bara att mala och mala så att startmotorn glöder (förutsatt att man har uteslutit andra orsaker, verkstaden jag pratade med har som rutin att byta ut tändstiften när detta händer). Det kan ta minuter innan motorn går igång, precis som jag skrev längst ner i tråden jag refererade till ovan.

Vad som är orsaken till att Volvobilarna startvägrar på det här sättet är nog ett av Volvos stora mysterier.