Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå

Jag ska byta bussningen till bakre bärarm ( hö ) på en V70 från -98.

1. I Haynes har reparationen tre nycklar. En svårighetsgrad som jag har satt hittills. På verkstaden där de upptäckte att bussningen var slut sa de att det inte var ett jobb som man gör på backen. Hur svårt är det?

2. Vidare så tillade han att det inte är bra att bultarna går av i karossen. Något jag håller med om.
Räcker det då med att värma med gasol och sen kyla med kylspray för att uppnå en temp skillnad som får bulten att släppa så att man kan lossa på den?

Tacksam för svar.
av *pettson*
Bultarna går inte av i karossen, om du nu inte försvagar dom med extrem kyla. Dom brukar släppa snällt. Har aldrig hört ens om en sån bult som gått av. Dom sitter så skyddat att det inte blir rost i gängorna.
Jobbet går utmärkt att göra på backen, dock med arbetssidan i luften. Ger taskig arbetsställning men det är ju inte enda jobbet som ger det.
Det som dom flesta brukar gå bet på är att få bort gamla bussningen och få dit den nya. Ett jobb som egentligen kräver en speciell avdragare.
Har man god fantasi så går naturligtvis det också för att kompensera att man inte har just den avdragaren. Tänk igenom jobbet noggrant. Kan du inte komma på hur man ska få loss sakerna så ge dej inte på det, betala för tjänsten isåfall. Om du får isär det men inte ihop det till exempel så går inte bilen att flytta för återstoden av reparationen.
Värmare XC60 22-

Och då va motorn 25 grader varm alltså[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]