Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tullaren
#549713
har en volvo 855 95a 144 hk
kan det vara nån fördel att chipptrimma denna o hur många häst skulle det göra då??
av michaelk
#549718
kort sagd nej... och 10 om du har tur

tullaren skrev:har en volvo 855 95a 144 hk
kan det vara nån fördel att chipptrimma denna o hur många häst skulle det göra då??
av volvojonnie
#549964
Mer hästar så säger jag nej på den frågan med! Om det är bränslechip och du kör automat, är svaret ja om det är ett rimligt pris.

Köpte det till min automat, och oavsett körning så drar hon 0.9L/m. Tycker jag är helt OK för en 850 -92 och en liten investering om det är en bruksbil!
Användarvisningsbild
av MrZxD
#1274600
Hej ngn här inne som vet om det går chippa bilarna med vida funderar eftersom innan när man skulle chippa dom va man tvungen att åka till bsr eller ngt annat. Men nu erbjuder dom ju polestar chip på volvoverkstaden. Så vad krävs för att chippa bilen (bensin)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1274605
I årmodeller från 99/00 och uppåt finns det möjlighet att ladda in ny mjukvara. I dem äldre så får man byta ut chipen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1274606
Beror på årsmodell.... 99-00 går via mjukvara, M4.4 går via mjukvara men är ett h-e och inget man ger sig på utan full kunskap. Ingen firma rör M4.4 med ev. undantag för helt custom mappning(=€€€€), så dom är det chip det gäller på.
Fenix 5.2 samt M4.4 utan turbo tjänar noll och ingenting på mjukvara/chip.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1274608
MrZxD skrev:Hej ngn här inne som vet om det går chippa bilarna med vida funderar eftersom innan när man skulle chippa dom va man tvungen att åka till bsr eller ngt annat. Men nu erbjuder dom ju polestar chip på volvoverkstaden. Så vad krävs för att chippa bilen (bensin)
Det beror helt på vad du har för motor vad man kan göra med den. Du kan inte lägga in Polestar hemma i garaget med VIDA...
Till V70 kom Polestars optimering 2005, finns inte innan denna årsmodell till V70.

BSR ger lite extra knuff till sugmotorerna om du har en sådan: https://sv.bsr.se/trimsatser/t/956/volv ... -b-5244-s2
Användarvisningsbild
av MrZxD
#1274711
Jag har en 2005 V70 2,5t . Jag chippade min v40 t4 jag hade de gav en hel del satte även dit en laddtrycksmätare samtidigt för att se vad som egentligen gjordes. om jag fattade det rätt ökade dom till 2,5 bar Kan det stämma? Det kallades steg 1
Användarvisningsbild
av frasse4
#1274728
Nej det kan inte stämma, även om man anger absoluttryck så skulle det betyda 1,5 bar. Din 2,5T laddar original ca 0,5 bar. 1,5 bar laddar min Alfa men då plockar man 130 hästar per liter ur den motorn...

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]