Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joppe
#2503
Jag har en 855 T5 -95 med problem med att cupéfläkten. Den stannar efter att den gått ca 60 sek om den går på högre fart än ca 50%. Dvs den stannar när den går på mellan 50 - 100%.

Ex om jag har allt på auto (fläkt samt funtionsreglage) så forserar fläkten för att uppnå lämplig (inställd) temp så snart som möjligt. Vid större tempskillnader går fläkten på högfart. Min stannar alltså efter ca 60 sek. Bryter jag tändningen slår på motorn igen går den i 60 sek för att stanna.

Om jag ställer in fläkten på man och drar på till ca 30% av skalan går den utan problem.

Jag har kollat felkoderna för automatiskklimatanläggning vilka visade:
1) 2-1-1, någon utetempluftgivare som var kortslutn med 12V (har ej kollat det)
2) 4-2-1 tror jag att det var. Något med att fläktmoton drar mycket ström.
3) 4-1-7 Fläktmotorn är skuren...

Jaha, jag byter fläktmotorn till en ny Boschmotor, men tyvärr fungerar det ej ändå. vad kan vara fel?

Efter att ha gjort bytet av fläktmotor nollade jag felkoderna körde en bit testade fläkten. Den fungerde i ca 60 sek sedan stannade den, men ingen ny felkod registrerades, vad kan detta bero på?

Kan det vara glapp i någon kontakt eller en annan komponent som styr fläktens hastighet.

Ps jag har en beggad fungerande fläktmotor till salu...

Tacksam för svar.

Mvh
/Jakob
Användarvisningsbild
av Sparkz
#2510
Det är inte helt ovanligt att fläkten går trögt och ger såna här symptom, men med ny motor ska det väl funka...
Skulle vara effektenheten då. Den sitter i närheten, följ kablarna från fläkten.
av Fairlight
#2701
Hade samma problem med min fläktmotor i kupen!
Byuta först effektstyrningen (öppna under handskfacket och ta bort hela handskfacket, så kommer du år fläktmotor och effektstyrningen. Den sitter med en kylfläns in i fläkttrumman för att kylas. Det är troligen den som är kass, och den är billigast att börja byta. Gissar på att den kostar 300-500 kr (går nog att hitta på skroten billigare).
Motorn kan det oxå vara, men det kostar lätt över 1000 kr så börja med effektstyrningen! Det lösta mitt problem, som var exakt samma som ditt.

Hälsningar

Fairlight
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]