Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sarajo
På bilen som är en v70 2,5t -98 med manuell växellåda så har det uppstått ett problem.
Det går inte att lägga in någon växel. Det går endast att lägga in växlar när tändningen är avstängd (då går det även utan koppling).
Lägger man i ettans växel och startar motorn (utan att släppa upp kopplingen) så hörs ett slirande ljud. Släpper man upp kopplingen så driver bilen framåt.
Var tror ni att felet sitter? Växellådan? Kopplingen? Annat?
av *pettson*
sarajo skrev:På bilen som är en v70 2,5t -98 med manuell växellåda så har det uppstått ett problem.
Det går inte att lägga in någon växel. Det går endast att lägga in växlar när tändningen är avstängd (då går det även utan koppling).
Lägger man i ettans växel och startar motorn (utan att släppa upp kopplingen) så hörs ett slirande ljud. Släpper man upp kopplingen så driver bilen framåt.
Var tror ni att felet sitter? Växellådan? Kopplingen? Annat?
Lite märklig fråga? Du har benat ut med egen logik men vill ha ett annat svar eller?
Din egen logik har kommit fram till att det går att växla med stillastående motor med och utan koppling. Det innebär ju att lägena finns i växellådan. Så den kan vi utesluta sålänge.
Du har i samma tanke kommit fram till att det går att starta motorn med frikoppling i, men att det hörs ett slirande ljud. Släpper man upp kopplingen så driver bilen framåt. Då vet vi alltså att kopplingens mekanik är hel.
Kvar är då bara att frikopplingen inte når ut fullt. Exakt vad som bråkar där är nånting man måste ta reda på vid bilen. Det går inte att teoretiskt ta reda på det.
Tack för ditt svar. Jag skall göra ett förtydligande: Växlarna går inte att lägga in när motorn är igång. Men startar jag motorn med växel i så driver bilen framåt oavsett om jag trycker ner eller har släppt upp kopplingen.
När jag kör framåt och trycker på bromsen så hörs ett slirande ljud.
Felet uppstod efter att jag backat med ett tungt släp och det rök då.
Vad jag uppfattar av ditt svar så kan jag utgå från att växellådan är hel.
Är det möjligt att även kopplingens mekanik fungerar med tanke på infon i detta inlägg?
av *pettson*
Du lät bli en del information i ditt förra inlägg. Med bas av det du skrev så blev det också ett specifikt problem som fanns.
Nu plötsligt har du lagt till mer info, som dessutom är vital.
Växellådan är hel och jag kan konstatera i ren teori, att du grillat din koppling rejält, baserat på att det rök när du backade (förmodligen grillade du lamellpaketet). Så rejält att du förmodligen får sanera en del i sprängkåpan innan du monterar en ny koppling för att få till drivningen som du önskar igen.
Åtgärd: Låda ned, sanera och montera ny packbox samt ny koppling.
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]