Sida 1 av 2
Klonk vid 1.a backning - V70 -00
Postat: tis 05 jul 2011, 01:43
av 2444ever
Upptäckte något nytt roligt med bilen idag... :|
Om jag kört framåt och sedan backar klonkar det till efter någon dm, kanske när kopplingen släppts helt. Eller klonk? snarare mittimellan klick och klonk, låter inte så metalliskt eller hur man skall säga.
Alltid vid backning efter att ha kört framåt, aldrig om jag backar, stannar och backar igen. Tendens till samma ljud vid framåt efter backning.
Försökte lokalisera ljudet själv, öppna rutor och hängde ut med öppen dörr, då lät det som inifrån kupén, vid stängd dörr, som framåt lite till vänster under bilen. Om det varit något i framvagnen tycker jag att jag skulle hört att det kommit därifrån när jag hängde ut.
Någon teori om vad det kan vara?
Re: Klonk vid 1.a backning - V70 -00
Postat: tis 05 jul 2011, 03:29
av Kena
Hissa upp bilen och ha en växel i. Vrid hjulet/n framåt och bakåt så "ser du vad som låter". Inte så tajt i drivlinan va? jag har samma oljud (om jag förstår dej rätt).
Re: Klonk vid 1.a backning - V70 -00
Postat: tis 05 jul 2011, 07:17
av SubMarine
Har samma ljud själv (verkar som det enl beskrivningen iaf :) ), men tycker inte att drivningen är glapp på min. Funderar på om det kan vara subframe som är lös och rör sig lite när man byter färdriktning frammåt och bakåt.
Re: Klonk vid 1.a backning - V70 -00
Postat: tis 05 jul 2011, 07:29
av Alfredo
Handbromsbackarna kan ju lossna och ställa till mad liknande problem?
Re: Klonk vid 1.a backning - V70 -00
Postat: tis 05 jul 2011, 22:44
av 2444ever
Lämnade in den till Volvo för några grejor i morse (pengar, hejdå), bad dom kolla detta också då, dom brukar inte ta något för lite felsökning. Frågade två stycken, den förste sa att det var helt normalt (något med splinsen), den andre sa hmm, det där får vi kolla upp, så återkommer med vad dom säger.
Re: Klonk vid 1.a backning - V70 -00
Postat: ons 06 jul 2011, 02:36
av Nexus
låter helt klart som splines drivaxlarna klickar för dig. Mina gör det och hjälpte ej med nya bultar så blir snart limma

Re: Klonk vid 1.a backning - V70 -00
Postat: ons 06 jul 2011, 11:36
av *pettson*
Nexus skrev:låter helt klart som splines drivaxlarna klickar för dig. Mina gör det och hjälpte ej med nya bultar så blir snart limma 
Finns ingen anledning att limma. Man smörjer baksidan av hjullagren, alltså anliggningsytan mot drivknuten. Eller för den delen på själva knuten. Då smörjer man den vertikala kanten som är bakom splinesen. Sen är det tyst.
Re: Klonk vid 1.a backning - V70 -00
Postat: ons 06 jul 2011, 18:20
av SubMarine
Jag kollade lite närmare och ljudet för mig låter som om det kommer från mitten under motorn, d.v.s. inte ute vid hjulen, men man kan känna ett ett ryck ute vid hjulen när ljudet uppkommer. Det verkar som att ljudet uppkommer när motorn vrider sig över en viss nivå. Har den rört sig åt ena hållet så knakar det till, och om man sedan exempelvis backar och motorn då rör sig åt andra hållet över en viss nivå så knakar det till. Båda övre motorfästena är bytta, undre momentstaget är bytt samt det nedre högra motorfästet är bytt. Kan det vara så att något av de hydrauliska fästena är dåliga? Hur kontrollerar man dem?
Re: Klonk vid 1.a backning - V70 -00
Postat: tor 07 jul 2011, 00:19
av 2444ever
*pettson* skrev:
Finns ingen anledning att limma. Man smörjer baksidan av hjullagren, alltså anliggningsytan mot drivknuten. Eller för den delen på själva knuten. Då smörjer man den vertikala kanten som är bakom splinesen. Sen är det tyst.
Ursäkta en korkad fråga, kommer man åt det utan att lossa något (har aldrig meckat med framvagn på ngn modern bil - men har skaffat haynes), isf hur och vad smörjer man med?
Re: Klonk vid 1.a backning - V70 -00
Postat: tor 07 jul 2011, 09:09
av *pettson*
2444ever skrev:*pettson* skrev:
Finns ingen anledning att limma. Man smörjer baksidan av hjullagren, alltså anliggningsytan mot drivknuten. Eller för den delen på själva knuten. Då smörjer man den vertikala kanten som är bakom splinesen. Sen är det tyst.
Ursäkta en korkad fråga, kommer man åt det utan att lossa något (har aldrig meckat med framvagn på ngn modern bil - men har skaffat haynes), isf hur och vad smörjer man med?
Nej man måste lossa drivknuten, hur mycket man måste ta bort beror på ens egen uppfinningsrikedom. Gör man sej ett smalt munstycke så behöver man inte trycka in knuten många cm innan det går att smörja. Man använder lämpligtvis lite tunt med fett. Gärna ett marinfett så det inte sköljs bort av ev. vattensprut.