Sida 1 av 4

Pendlande tomgång, nytt gasspjäll? V70 GLT -00 gamla

Postat: sön 05 jun 2011, 23:15
av 2444ever
Hej.

[Editerat en del efter att jag slutligen fick rätt på problemet.
Gjort en sammanfattning på slutet av sånt jag lärt mig under resans gång:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 94#p556494
]

Dags för ytterligare tråd i denna följetong. Har studerat många trådar om detta i timmavis, men kan inte utifrån det avgöra vad som är fel, andra verkar ha lite småproblem hela tiden. Är nybörjare på moderna bilar - ja -00 är modern för mig :) men mekade en del förr.
Skriver lite symptom och vad jag noterat, har ingen aning om vad som är normalt eller relevant för gasspjället.
Och hoppas att någon vänlig själ kan svara på något. Vill ju gärna kunna köra till stranden.

Fas1.
Köpte bilen aug-10, tycker den har småryckt någon gång, men kan lika gärna varit AC:n. Kanske varit lite hugg vid lätt gaspådrag från jämn fart. Hela året har det varit lite problem när motorn varit "ljummen", kört in till stan, bilen stått 1-2 timmar. Då har den (vid friläge) dippat till 500 innan jämn tomgång efter gas. Och även dött vid gaspådrag när jag kört iväg. Ok efter någon minut.
[Detta vet jag inte om det hade med gasspjället att göra, efter nytt gasspjäll som fixat allt annat så har det dock hänt igen, men inte lika mycket]
Tycker mig också märkt att den inte accat värre vid fullt gaspådrag än vid 80% gas. Däremot lite piggare vid helt kall motor.
[Svårt att säga om detta hade med saken att göra]

Fas2. några veckor sedan
Märkte först ett ryck när jag körde runt ett gathörn, skulle öka farten i 2:an, hände först inget, sedan ryckte den till. Därefter har det konsekvent varit så att den startat som den ska vid kall motor. När den stått någon timma efter körning så har den alltid direkt gått in i limp mode (? pendlande tomgång, max 2500 varv, slö).
I början var det endast motorlampan som lyste, men nån av sista gångerna lyste även ETS-lampan. Gick bra utan problem de gånger den startades kall.

Rengjorde gasspjället.
Fas3. Samma som fas2 ungefär, men nu är det alltid limp mode vid start kall motor, å andra sidan så blir ju inte motorn lika kall (varmare ute). Om jag nu kört så motorn blivit varm (i limp mode) och låter den stå typ en kvart så motorn blir "genomvarm"(?) så startar den som den skall, däremot kan den därefter rycka lite och tända ETS under körning, men då räcker det att stanna och starta om.
Har rengjort några gånger, mer noggrant för varje gång, sista gången gick den faktiskt igång utan limp mode men med ryckig gång.
Då hade jag även laddat batteriet.
[2. o 3. Klara symptom för kass gasspjäll, MEN oftast är det visst tvärtom, problem vid varm motor vad jag förstått]

Har dratt LMM-kontakten både när den gått ok och när den varit i limp mode, ingen skillnad. Möjligen att den gick liiite mer ojämnt i tomgång utan LMM när den för övrigt gick ok.
Har MM gasspjäll med vit etikett - men med gul klick(!) på både etiketten och på plasthöljet framåt i färdriktningen.
Vid start och limp mode så luktar det lite bensin, men det är kanske fetare blandning i nödprogrammet.

Mitt på luftslangen till gasspjället sitter en motor, denna verkar alltid gå någon minut efter att tändningen slås av, oavsett om motorn varit igång eller ej - kanske normalt.
[vid sekundärluftslangen, enligt haynes, jämförde med en annan V70 av samma årsmodell, verkar vara så att den skall gå i c.a 2 minuter efter att tändningen slås av oavsett om motorn varit igång, den hörs knappt, men känns om man lägger handen på den.]

[Ett klart symptom som jag hade som jag inte var medveten om då eftersom jag inte visste hur det skulle vara:
När tändningen slås på skall gasspjället göra ett självtest(?), spjället öppnar en bit - långsamt, och släpper efter några sekunder tillbaka till utgångsläget med ett tydligt klick, har man huven öppen och rusar fram efter man slått på tändningen hör man det. Dessutom:
CarMan i annan tråd skrev:En ETM ska pipa i 10-15 sek.
En ETA ska vara tyst.
I min är det ETM, den piper inte så högt, man måste lyssna med huven öppen direkt efter att tändning slås på.
På min var gasspjället oftast helt dött när tändningen slogs på, vilket är ett klart symptom om jag fattat det rätt.
]

Felkoder avlästa på Volvo (innan jag ryckte LMM):
ECM-532D MIL begärd av gasspjällenhet - felaktig signal
ECM-9190 Spjälläge - Felaktig ström
ECM-91A7 Spjälläge - Felaktig reglering
ECM-91F0 Spjälläge - Felaktig ström
Samtliga har "Fekoden är funnen inte aktiv" - bilen gick ok eftersom den först stått en kvart...
[Enligt Volvo var det någon av dessa koder som klart indikerade att det var problem med gasspjället, kommer tyvärr inte ihåg vilken av dem]

Det är väldigt konsekvent beteende, kall motor = limp mode, motor varmkörd o står en kvart = startar ok. Tidigare när det var kallare ute och kall motor = startar ok. Och den går direkt till limp mode, utan att passera Gå. Varvtalet sjunker mycket snabbare ner till 500 än vid ok start, och sedan pendlande.
Tycker detta är lite konstigt, från att ha gått väldigt ok till att alltid gå in i limp mode vid kall-ljummen motor så direkt utan att börja småkrångla...

Känner inte för att testa någon ny programvara, misstänker att lite ojämn gång då finns kvar(?), bara att det är större toleranser.

Mitt problem är egentligen detta. Kan man utesluta andra fel? Om jag säkert vet att det är gasspjället så tar jag den smällen och köper antagligen från Atech2. Men dom tar inte emot retur om det visar sig att det är något annat fel (ganska logiskt).
Är det något annat som kan vara kass? Om nu någon orkat läsa ända hit...


[När jag snackade med Volvo om mina symptom (1. - 3.) och sa felkoderna var dom säkra på att det var fel på gasspjället, dom tjatade inte ens om att jag skulle testa med omprogrammering, vilket jag inte kände för i vilket fall]

Re: Pendlande tomgång, nytt gasspjäll? V70 GLT -00 gamla

Postat: mån 06 jun 2011, 16:19
av 2444ever
Nån som har någon teori?

Re: Pendlande tomgång, nytt gasspjäll? V70 GLT -00 gamla

Postat: mån 06 jun 2011, 17:19
av SubMarine
Denna tråden kanske kan vara till hjälp: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 12&t=17252
Sen finns en hel kategori på samma forum där man endast snackar elektroniska gasspjäll: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... m.php?f=12

Re: Pendlande tomgång, nytt gasspjäll? V70 GLT -00 gamla

Postat: tis 07 jun 2011, 13:40
av Tarsiger
SubMarine skrev:Denna tråden kanske kan vara till hjälp: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 12&t=17252
Sen finns en hel kategori på samma forum där man endast snackar elektroniska gasspjäll: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... m.php?f=12
Bra tips, inte bara om elektroniska gasspjäll utan om ett forum för Volvofrågor i allmänhet. Strukturen är ju gemensam med den hos jagrullar, men indelningen efter olika Volvomodeller är tyvärr mindre distinkt. Skulle behövas mer uppdelningar efter årsmodeller eftersom t ex V70, V70N och V70II är så pass olika. Känner du till fler liknande fora på nätet?

Re: Pendlande tomgång, nytt gasspjäll? V70 GLT -00 gamla

Postat: ons 08 jun 2011, 22:27
av 2444ever
SubMarine skrev:Denna tråden kanske kan vara till hjälp: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 12&t=17252
Sen finns en hel kategori på samma forum där man endast snackar elektroniska gasspjäll: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... m.php?f=12
Tack för länkarna.
La några timmar på diverse trådar där, men jag verkar inte ha de "typiska" symptomen. Tycker fortfarande att det är lite märkligt att den konsekvent går in i limp mode utan att tveka en sekund vid kall motor (rumstemperatur). När den sen är varmkörd och står i typ en kvart så går den igång utan problem, inte om man startar endast några minuter senare...
Lite lätt desperat rengjorde jag ytterligare en gång imorse, ännu noggrannare, limp mode som vanligt, men efter varmkörningen och avstängd en kvart gick den helt utan "ETS-symptom". Innan har jag haft lite av "ETS-symptomen" även efter varmkörningen, lite ryck och så. Blir inte riktigt klok på detta.

Re: Pendlande tomgång, nytt gasspjäll? V70 GLT -00 gamla

Postat: ons 08 jun 2011, 22:49
av semmelman
Du har fått lite dålig hjälp å jag är ingen expert heller, långtifrån, men tänkte bara säga det att du ju fått fyra st felkoder ang spjällhuset kan det inte vara det då som felar?
Och om det inte skulle vara gasspjället så är det väl ändå snart dax för den att lämna in (om du närmar dig 18-20 000mil) så det kanske inte är fel att få den bytt ändå?

Re: Pendlande tomgång, nytt gasspjäll? V70 GLT -00 gamla

Postat: ons 08 jun 2011, 23:15
av 2444ever
@semmelman, du läser mina tankar. Lutar åt nytt gasspjäll, men det som stör mig lite är att jag inte har de "typiska" symptomen för utslitet MM-spjäll. Efter att ha plöjt x antal trådar på diverse forum så har jag fått en liten uppfattning om vad som är typiskt :)
Speciellt det här med konsekvent limp mode vid kall motor. Kan iof vara flera saker som krånglar, enligt forumet i andra änden av länken ovan så kommer LMM-problem som ett brev på posten när man har slitit ut sitt MM-spjäll.
Har egentligen fått de "typiska" ETS-symptomen först efter 1a rengöringen (limp mode innan)...

Men men, lutar som sagt åt ett atech2-spjällhus.

Re: Pendlande tomgång, nytt gasspjäll? V70 GLT -00 gamla

Postat: tor 09 jun 2011, 00:25
av semmelman
Min bil har gått 18 000 exakt och spjället har vit etikett så nu väntar jag bara på det oundvikliga. :D
Men jag kan mycket lite om bilmeck men en sak som jag tycker verkar är att ett fel kan ha många symptom, för motorn är ju uppbyggd av en massa saker som interagerar med varann så antalet olika kombinationer är nästan oändliga, och till det är lagt en bildator som om han får ett litet felvärde nånstans kan skicka en jättekonstig signal vartsomhelst, det är ett mysterium för mig att bilar fungerar, de verkar mest bara funka av tur och slump tycker jag. :lol: Så om symptomen inte är 100% typiska skulle jag ta med lite salt, men jag är å andra sidan inte fackman.

Re: Pendlande tomgång, nytt gasspjäll? V70 GLT -00 gamla

Postat: fre 10 jun 2011, 15:25
av 2444ever
Någon som skulle kunna kolla om detta är korrekt beteende av spjällhuset:
Ta bort luftslangen så man ser "trotteln"(?).
Vid tändning på (utan att starta) så stängs först trotteln helt - från viloläget. Sedan efter några sekunder så öppnas den till viloläget igen, på min går den tillbaka väldigt snabbt, som att den bara släpper en spärr, man hör ett tydligt klick.
Dessutom märkte jag (när den envisas med att starta i limp mode) att den inte gör det här testet när man vrider till tändning, trotteln stod helt stilla. Ska "testet" göras alltid när tändningen slås på eller är det bara om motorn inte varit igång x antal minuter?

Någon som kan kolla om det är normalt beteende?
Spontant känns det som att den skulle smyga tillbaka.

Re: Pendlande tomgång, nytt gasspjäll? V70 GLT -00 gamla

Postat: mån 13 jun 2011, 02:04
av 2444ever
Tjaha, blev en del meckande ikväll. Har en liten teori nu.
Om bilen är kall så går den direkt i limp mode som sagt, varm helt ok.
Om jag haft strömmen av en längre stund så verkar spjällhuset göra någon självtest, när tändningen slås på. Och sedan går den att köra, men har mycket av dom typiska spjäll-problemen, då räcker det att starta om, och jag slipper det ständiga limp mode. När den sedan är varm går den helt ok (som vanligt).
Min fundering är att om adaptionen är nollad och den då skall börja ställa in allt igen så går den inte direkt i limp mode, utan funkar hyfsat, om än lite ryckigt och så, hmm...

Blir väl att testa ett annat gasspjäll, men tycker fortfarande det är lite mysko att spjället funkar bra när motorn är genomvarm. Fortfarande ingen som har någon teori om att det kan vara något annat än spjällhuset?