Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#759732
Mycket fin guide, Ger bra med inspiration :D

Jag har letat efter en annan tråd som gäller nyare Volvo mod men hittade inget.

Jag har en V70 D5 04 som jag tänkte spola snarast. Blev rekommenderad denna olja av Skruvat.se: http://www.skruvat.se/GULF-ATF-Type-A-P288772.aspx kan jag använda denna ?

Finns det billigare att hitta?.
Tycker det är svårt att tyda alla olika beskrivningar på om det är rätt eller fel olja

Det är alltså slangen som går till oljekylningen jag lossar,kopplar på en slang och leder ut oljan med i ett fat/dunk?

Jag fundera på att kora ner en slang i hålet där oljestickan sitter som sedan har en tratt i ena änden så kanske det blir ännu smidigare, Har för mig det är någon kylarslang eller dyligt i vägen.

//Johan
#759796
macIII skrev:Mycket fin guide, Ger bra med inspiration :D

Jag har letat efter en annan tråd som gäller nyare Volvo mod men hittade inget.

Jag har en V70 D5 04 som jag tänkte spola snarast. Blev rekommenderad denna olja av Skruvat.se: http://www.skruvat.se/GULF-ATF-Type-A-P288772.aspx kan jag använda denna ?

Finns det billigare att hitta?.
Tycker det är svårt att tyda alla olika beskrivningar på om det är rätt eller fel olja

Det är alltså slangen som går till oljekylningen jag lossar,kopplar på en slang och leder ut oljan med i ett fat/dunk?

Jag fundera på att kora ner en slang i hålet där oljestickan sitter som sedan har en tratt i ena änden så kanske det blir ännu smidigare, Har för mig det är någon kylarslang eller dyligt i vägen.

//Johan
Jag köpte nyligen uttrampningslager på skruvat, det passade inte och två kvällar i garaget åt helvete...hade jag haft en såpass ny bil som din ändå är hade jag köpt något dyrt över disk.
#770505
OJOJOJ!!!

Min låda har gått långt, bilens mätare har kring 50k och jag har haft den länge...

Den växlade dåligt som fan. slirade på 1-2 och 3-4 ordentligt. lät och jävlades. gav felkoder hela tiden. Nu fulspolade jag den och växellådan är som NY! man känner inte när den växlar och alla felkoder borta... Använde Biltema Dextron-kopia och det gick åt kanske 15-16 liter.
#872648
Nyfiken, är det inte läskigt att spola bort all olja och ha växellådan snurrandes?
För man kör på en tom låda medan man tömmer (speciellt på slutet, när all olja är ute).

Sedan fyller man förståss.

Eller har jag missuppfattat processen?
Finns det alltid lite olja som är nödvändig för växellådan när man kör hela den här processen?

Jag tänker att man fyller på samtidigt som man spolar :D
#872655
Du har en medhjälpare som sköter start och stopp av motorn. Du står och kollar den genomskinliga slangen hela tiden och så fort du ser luftbubblor i den stannar ni motorn. Fyller på ny olja och upprepar proceduren. Det tar en stund varje gång ni fyllt på innan bubblorna kommer. Den nya oljan måste pumpas in i systemet på detta vis och trycka den gamla oljan framför sig så att säga.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]