Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nikkotikko
#2354
Hej!
Finns det någon vänlig själ som kan upplysa en amatör om hur man skall göra för att komma åt att laga stolsvärmen? Har lyckats att laga stolen på passagerarsidan, det var en kabel som hade kossnat under stolen men på förarsidans stol verkar det vara någon slags koppling som sitter löst under och en bit upp i själva stolen. Har försökt att komma åt detta utan att lyckas.

Kan man lossa stolen på något sätt? Vicka upp ena sidan kanske så att man kommer åt ? Blir lite nervös av detta när man ser att det finns sidokrockskydd vid stolen! Kan man kanske komma åt ovanifrån?

Blir mycket tacksam för tips på hur man bäst löser detta!

MVH
Niklas
Användarvisningsbild
av Sparkz
#2374
Det finns en tråd om stolsvärma i 700/900-delen, har för mig att det ser ungefär likadant ut med termostaten och det.
Sittdynan och ryggstödet är seriekopplade, följer man lite kablar under stolen går det att se rätt så bra hur det är kopplat. Ohmmät dynan och ryggstödet var för sig, men det brukar vara dynan som går sönder.

SIPS-bagen behöver du inte vara rädd för, undvik att banka på utsidan på stolen med slägga bara!
av Fairlight
#2702
Det ska finnas ett skydd som du sätter på krocksensorn som gör att den inte löser ur så lätt (finns hos volvohandlaren annars). Är oftast en röd plastbit. Ibland finns de under kåpan ute till vänster fram på framstolen där sensorn sitter (ser ut som en stor rund magnet).
Skruva ur stolen annars kommer du aldrig åt ordentligt.
Mitt i sätet undertill sitter en termostat långt upp i skumplasten.
Där lossnar ibland fästet till kabeln som är av typen kabelsko.
Jag tog en lödkolv, och lödade dit en kabel, och skarvade sedan den med den kabeln som ska sitta där. Du kommer aldrig åt att fästa något annat där , utan löda dit den istället.
Lycka till

Fairlight
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]