Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av J0CC3
har varit i besikta bilen idag.
Avgasvärden var åt h*lvete!

HC-halt tomgång för hög
CO-halt tomgång för hög
CO-halt förhöjd tomgång för hög
Lamda-värde förhöjd tomgång felaktig

CO 1,3 (0,5)
CO 2500 1,3 (0,3)
HC 999 (100)
LAMDA 0,62 (0,96-1,04)

Dem rätta värdena inom parentes..

Vad kan de vara för fel?
av Dickan
på min bil så spelar det roll. för sätter ja på den så hoppas acn på och av hela tiden och får en ostabil tomgång. klick klick klick säger den då och då
av J0CC3
alla vaccum slangar osv är hela och nybytta..
dock inte en!
Som går (framifrån sett) från vänster av insuget, in under insuget och till höger ovanför vxllådan som jag ej vet vart den ska sitta.. därför är den pluggad.
Bilen reagerar ganska lite när man rycker ur sladden till lmm.
därefter är det ett helvete att få släck på lambda lampan. lär ha minus kabeln bortkopplad flera dagar ungefär.
Mvh
Användarvisningsbild
av taxi
Det låter ju som vevhusventilationen, om jag var du skulle jag skruva av insugsrör och kolla hur det ser ut.
Sök på "vevhusventilation" om du inte vet vad som menas.
av *pettson*
J0CC3 skrev:alla vaccum slangar osv är hela och nybytta..
dock inte en!
Som går (framifrån sett) från vänster av insuget, in under insuget och till höger ovanför vxllådan som jag ej vet vart den ska sitta.. därför är den pluggad.
Bilen reagerar ganska lite när man rycker ur sladden till lmm.
därefter är det ett helvete att få släck på lambda lampan. lär ha minus kabeln bortkopplad flera dagar ungefär.
Mvh
Om du egentligen vill lösa problemet så kan du ju istället för att ignorera lampan försöka läsa ur bilen när den är tänd. Se vad bilen klagar på.
Det är lättare att hitta ett fel den vägen istället för att planlöst söka efter ett okänt fel i motorrummet.
av *pettson*
taxi skrev:Men han beskriver ju trasiga slangar till oljefällan? Eller har jag fattat fel?
Visst är det så och är det slangen jag tror så är den heller inte ansluten i andra ändan. Det säljs ett eller två slangkit och det finns 4 eller 5 varianter på koppling av dom.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]