Sida 1 av 3

Den så omtalade läckande vevaxeltätningen..

Postat: sön 02 apr 2006, 10:18
av xrv
Ska nu bytas även på min bil, jag har ingen lust att betala verkstan en massa tusenlappar och tycker att själv är bäste dräng.
Jag startar arbetet med att byta den och ev. kopplingen nu när jag trycker på skickaknappen, förhoppningsvis ska växellådan vara tillbaka i bilen på onsdag, vi får väl se om jag lyckas eller om jag efter arbetet tycker att volvoverkstan är prisvärd. Mitt garage är utrustat med bredbandsuppkoppling så jag planerar att delge er mina erfarenheter här och hoppas på lite uppmuntran från er på forumet.
Då spottar jag i nävarna och öppnar huven på vid gavel.

Postat: sön 02 apr 2006, 13:27
av xrv
Flyter fint hitills. Allt som ska lossas på ovansidan är loss. Nu saknar jag en 36mm hylsa som jag behöver för att lossa vänster drivaxels centrummutter innan jag lyfter upp bilen, men det löser sig när grannen Anders kommer hem om en timme, han har en jag kan låna. Nu är det lunchpaus.. :-O)

Postat: sön 02 apr 2006, 16:29
av Hellrider
xrv skrev:Flyter fint hitills. Allt som ska lossas på ovansidan är loss. Nu saknar jag en 36mm hylsa som jag behöver för att lossa vänster drivaxels centrummutter innan jag lyfter upp bilen, men det löser sig när grannen Anders kommer hem om en timme, han har en jag kan låna. Nu är det lunchpaus.. :-O)
du behöver inte lossa drivaxeln från navet bara massa extrajobb

Postat: sön 02 apr 2006, 19:06
av xrv
Nej, men jag tänkte passa på att byta bälgen till drivknuten medan jag ändå är lortig.. Stödlagret till drivaxeln på höger sida verkar också ha gjort sitt så jag fick lov att ta bort den axeln också. Kommer nog att kosta en slant i delar det här, men ändå bara en bråkdel av vad det skulle ha kostat på verkstan.
Nu ligger i alla fall växellådan på garagegolvet. Innan jag ger mig ska jag bara riva bort kopplingen och svänghjulet, sen får det räcka för i dag. Vilket :twisted: bök! Men det verkar gå att göra själv i alla fall.
Måste erkänna att jag just nu saknar min gamla 740, jag bytte koppling innan jag sålde den till brorsan, det tog 3,5timme och då visslade jag i stället för att stånka som nu...

Postat: sön 02 apr 2006, 22:48
av Lala
Fick min packning och koppling bytt i ett gammalt garage på bakgården jag med, det tog ganska exakt 3 timmar att göra det, så ge inte upp måste ju bara hitta finessen. :P

Postat: sön 02 apr 2006, 22:56
av xrv
3 timmar :shock: ! han måste ha varit utrustad med dubbla mutterdragare och magiska fingrar

Postat: mån 03 apr 2006, 10:43
av *pettson*
Lala skrev:Fick min packning och koppling bytt i ett gammalt garage på bakgården jag med, det tog ganska exakt 3 timmar att göra det, så ge inte upp måste ju bara hitta finessen. :P
3 timmar låter väldigt kort..hade du sagt 5-6 så hade jag sagt att han var duktig..

Postat: mån 03 apr 2006, 13:12
av empame
Har också lyckats på ca3tim. Mutterdragare med 3långa förlängare så kan man stå under bilen och komma åt alla bultar.

Postat: mån 03 apr 2006, 18:58
av xrv
Ja ni några tre timmar blir det inte för mig :???: , men så har jag ingen brådska heller, trivs i mitt garage, kaffebryggaren puttrar och så måste jag hålla er uppdaterade också.
Bytte stödlagret på drivaxeln innan jag åkte från jobbet i dag. Volvo ville ha 940kr för lagret, Momentum tog 185 för ett SKF :D , jag slog till!
Nu har jag i alla fall börjat montera ihop grejorna. Tänkte jag skulle få lådan på plats igen i kväll, sen får vi se om jag har någon lust kvar..

Postat: mån 03 apr 2006, 20:12
av Lala
Killen jag fick hjälp av har ju visserligen jobbat på bilia iaf 30 år, så det gick ju ganska smidigt när han väl fick fatt i mutterdragaren. :lol: