Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nabokov
Hej!

Min ETS-lampa har tänts ett par gånger. Det enda som hänt vid dessa tillfällen är att tomgången varit ca 200 varv lägre än normalt och att bilen möjligen varit lite tröttare. Lampan har släckts igen varje gång efter omstart och sen har bilen uppfört sig som vanligt. Jag har inte läst några felkoder ännu.

Är detta början på slutet på gasspjället tror ni? Dags att fixa ett nytt. Tänkte att jag skulle plocka av det och kolla om det är rent och så - ska man rengöra det mekaniskt (skrapa) eller använda någon typ av rengöringsmedel?

Och om det nu visar sig vara spjället - skall jag satsa på på ett billigare och som det verkar bättre Atech2 eller det "nya" Magneti Marelli som volvo erbjuder för ett högre pris. Finns det några erfarenheter ute på forumet?

/Max
av Greffskij
Hej, vad har du för bilmodell, årsmodell och motorkod/motor?

Generellt brukar det vara dåligt användande av sin tid att riva ner grejjer på motor och i insprutningssystem innan man läst ut koderna. Om felet återkommer flera gånger, är det nog inte omöjligt att det finns en eller flera felkoder lagrade som kan ge dig svar på i vilken ände som är bäst att börja leta i.

Ingen polare eller kontakt som har felkodsläsare som kan ställa upp för en vetekrans?
av stänkarn
jag försöker få fatt på atech2 för beställning. Ska tydligen funka mycket bra . Se min tråd. Rengöring och ny mjukvara hjälper bara kortsiktigt och själva rengöringen är jag mycket skeptisk till då det va jag läst borstarnas bana som blir dålig.
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]