Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Försöker montera en mobilhållare (HCH-60, SonyEricsson) med nedslående resultat. Kitet jag köpte innehåller bara en platta med 4 skruvar som är ämnat att skruvas rätt ner i plåten/plasten vilket inte känns kul. Försökte med en billig Clas Ohlson-hållare som skulle tryckas dit i fläktgallret men den satt aldrig bra.

Nästa steg är att demontera fläktgallret för att se om man kan sätta en platta bakom för att skruva i den förstnämnda hållaren. Någon sa att man kan dra ut hela insatsen för de 2 fläktutblåsen i mitten och jag har försökt dra lite försiktigt för hand utan framgång. Försökte lite med en skruvmejsel men jag vill inte förstöra något så jag lade ner det oxå.

Hur demonterar man insatsen för fläktutblåsen/fläktgallren på bästa sätt?

Finns det något smartare sätt att montera mobilhållare i en V70?

Har för övrigt redan sökt runt lite här o på nätet utan att hitta något som jag tycker fungerar för mig.

mvh
Olle
Liten skruvmejsel i kanten (kortsidan) och bryt ut.

Ja har sett nån hållare som är modellanpassad för 850/70 som sitter instucken under överdelen på instrumentbrädan och underkant fläktgaller. Var vet jag inte, kanske finns original...
Hej,

det finns "passiva" hållare som passar bilmodellen på tex Dialect, dom brukar ha en hel lista på olika varianter beroende på vart man vill ha den...

Mao sätter du först en hållare för att sätt dit telefonhållaren...
Tack Sparkz, det var ju inte svårt alls när du förklarade hur man gjorde! Det är ju det att man inte vågar peta för mycket så att plasten spricker, speciellt när det är så kallt, men det var ju inga problem.

Adressko: Tack för infon. Ska kolla på Dialect vad dom har. Har redan kollat på Brodit ProClip men tycker att 250 spänn för en plastbit är lite för mycket för min enkla installation. Har även testat en universalhållare från Claes Ohlson för 49 kr, där jag tänkte använda mig enbart av fästet till ventilgallret. Fick inte fast fästet men tänkte göra om testet idag då jag kan ta bort några av de vertikala flänsarna på insidan av gallret.
Har kapitulerat - det får bli en Brodit ProClip för 250 spänn. Svårt att komma runt det där. Alternativet är väl att man själv bockar till en bit plåt och pressar in på ovan- och undersidan av fläktsargen men då ska man ju börja jaga plåt oxå...
Ok, har fått min Brodit ProClip och alla prylar finns. Det sista problemet jag har är att dra aux-sladden från baksidan av stereon upp via vänster hörn på ECC-panelen. Hade hört att det bara var att peta ut panelen med handen bakifrån via hålet där stereon sitter normalt. Men detta var ju inget som var helt självklart.

Det sitter ju en massa elektronik m.m. därbakom (har bara kunnat känna med handen) och hur jag än trycker så får jag inte ut panelen. Någon som vet hur man gör detta enklast?
hydrolift skrev:Ok, har fått min Brodit ProClip och alla prylar finns. Det sista problemet jag har är att dra aux-sladden från baksidan av stereon upp via vänster hörn på ECC-panelen. Hade hört att det bara var att peta ut panelen med handen bakifrån via hålet där stereon sitter normalt. Men detta var ju inget som var helt självklart.

Det sitter ju en massa elektronik m.m. därbakom (har bara kunnat känna med handen) och hur jag än trycker så får jag inte ut panelen. Någon som vet hur man gör detta enklast?
Hej, om Jag fattat saken rätt så bara "peta" räcker inte.
På Min 850 tar man bort radion och facket under, stoppa in handen och ta tag i baksidan på styrenheten samt tryck ut denna. Kommer ut när den släpper med ett brak! Min gick ialla fall inte sönder....
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]