Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, har en 850 t5 jag har haft dän ventilkåpan och polerat, när jag hade den borta tvätta jag nogrannt ur den invändigt.

Motorn har stått utan olja i ca 3 månader, så idag var det dags för uppstart, den var lite tjurig till en början men till slut hoppa den igång. Det låter som någon sitter och knackar med en liten kulhammare från höger sidan av ventilkåpan, ljudet kan naturligtvis sprida sig men låter som höger sidan.

jag prata med en mekaniker på saab lite snabbt som jobbat där i 30 år, han berätta att när saab 9000 kom och dom var nya och stod i butikerna, så fick dom starta dom rätt regelbundet, för det lät som en stenkross om dom stod för länge.

Jag hade min motor igång i ca 2 minuter max, ville kolla lite med forumet först vad som kan hända, och vad som kan va fel,

jag la flytande packning till ventilkåpan på alla plana ytor och korsdrog alla bultar med 2 kilo som dom ska sitta med.

Alla svar och tips uppskattas!

Mvh Hangman
Senast redigerad av 1 hangman, redigerad totalt 0 gånger.
Om motorn gick tyst och fint innan så kommer den snart att göra det igen. Det är helt enkelt för lite olja uppe i toppen. Varva upp motorn lite ett par gånger så ska du se att den blir tyst.
Tack för svar, den gick perfekt innan, jag körde runt på startmotorn utan att ha tändning eller soppapump på tills oljelampan slockna, tänker om jag hade för mycket flytande packning att det antingen lossnat en bit där inne och fastnat i en luftade eller kanske ventil, eller om det blev för mycket packning så kammarna glappar, man blir orolig när det är första gången man plockat isär rätt mycket, eller typ om det kommit flytande packning i en av dom pyttesmå kanalerna i ventilkåpan då får inte den rätt oljetryck kanske? Ska kolla mer imorgon låta motorn stå igång ett tag hoppas det blir bättre, tack för svar!
Tjena, idag var jag och starta upp bilen igen, kolla oljan och det ser bra ut, ser att det runnit olja under motorn på sidan, fattar inget den läckte inget innan, och det ända jag haft bort är ventilkåpan och jag synade skit noga runt och det har ej läckt från ventilkåpan, jaja det får bli ett annat mysterium, Jag lät den stå och gå idag kolla vakumslangar och skit varva upp den och körde den varm, knacket försvinner inte det är en eller 2 lyftare som slammrar helvete. Blir så trött på det här det måste kommit skit eller satt sig lite flytande packning i en olje kanal, det måste vara ända svaret ?

Alla tips är välkommna,

vet att det kan ticka om spridarna rätt friskt, men detta låter att det är metalliskt :(
Använde du Volvos flytande packning? Alla andra sorter typ "silicontätning" är helt fel och kan ge igensatta lojekanaler. Läckaget kan komma från packboxarna till kamaxlarna. Prova att köra en sväng med bilen och se om ljudet försvinner. Har du lagt silicontätning är det bara att riva igen då problemen kommer förr eller senare... :cry:
Ska kolla det imorgon sen återkommer jag! Vet du förresten om bultarna som håller ventilkåpan om det sträckbult typ? går inte dra mer än 2 kg hur jag än gör, tänkte om Volvo hade specialskrivet för överliggarna sitter i kåpan och drar man för hårt blir det skit av allt, vet du något om det? Mvh
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??