Sida 1 av 2

Klapprande ljud

Postat: tor 16 mar 2006, 09:31
av dahumbug
Jag har ett problem med min Volvo 850 SE -95. Då jag sätter mig i bilen "lite provocerande" (och den gungar till lite) så kommer ett "gnirkande" ljud någonstans ifrån. Detsamma uppstår då jag kör på ett något ojämnt underlag, det liksom klapprar, och det är ju svårt att höra om det kommer från framvagn eller bakvagn.
Störande som bara den är det i alla fall att sitta och lyssna på det.

Bilen har bara gått 15500 mil så jag har mycket svårt att tro att det är stötdämparna som är slut. Finns det några bussningar som är "välkända" problem?

Någon vänlig själ där ute som kan ha någon aning och som vet vad eventuella delar kostar och om det är svårt att fixa/byta själv?

Tack på förhand!

Larssa

Postat: tor 16 mar 2006, 10:31
av Ricaro
Har något liknande på min och ljudet kommer när man åker över minre ojämnheter. Är bussningarna till krängningshämmarstaget under motorn som börjat bli ltie slitna. Har införskaffat nya och ska inte vara så komplicerat att byta dem, bara vädret tillåter. Annars är stabelisatorstagen ett ganska vanligt fel att de börjar glappa. har du möjlighet att hissa upp bilen så kan man ju ta tag i krängningshämmarstaget och rycka ltie så känner man om de glappar. Samma sak kan man göra med stabelisatorstagen. Finns säker fler saker men är de tips jag vet i allafall. Kan ju vara värt att känna på dem, istället för att börja byta saker i onödan.

Postat: tor 16 mar 2006, 15:55
av ketto
låter som om de skulle va vara krängningshämmarstagen som e dåliga! 120:-/st på Biltema
Eller övre stötdämparfästet
Eller länkarmen..
Kolla staget först!
den här är de ja menar: krängningshämmarstaget!
Bild

Postat: tis 15 maj 2007, 11:27
av catoo
Hejsan!
Har liknande problem med min 850 glt -93. Ett klonkande ljud från vänster bak. Ska införskaffa nya stötdämparfästen, det verkar ju itne vara någon extrem utgift... Men det jag funderar på är HUR man ser att de är utslitna, är gummit helt uttorkat då??? Och klarar man fixxa detta utan att behöva höja bilen, eller behövs en domkraft för att inte hela stötdämparen ska "åka upp"?
Tacksam för svar och tips!
/Jonas

Postat: tis 15 maj 2007, 14:13
av camaro69
catoo skrev:Hejsan!
Har liknande problem med min 850 glt -93. Ett klonkande ljud från vänster bak. Ska införskaffa nya stötdämparfästen, det verkar ju itne vara någon extrem utgift... Men det jag funderar på är HUR man ser att de är utslitna, är gummit helt uttorkat då??? Och klarar man fixxa detta utan att behöva höja bilen, eller behövs en domkraft för att inte hela stötdämparen ska "åka upp"?
Tacksam för svar och tips!
/Jonas
Bytte på min gamla 855 Turbo. Främre luckan i bagaget tas bort. Då ser du stötdämparfästena. Skruva bort muttern från stötdämparen. Själva fästet sitter sedan med 2 bult.

Felet är att dom torkar o spricker, vilket gör att dom delar sig.

Lycka till.

:D

Postat: ons 16 maj 2007, 07:59
av catoo
OK. En dum fråga kanske, men måste man hissa upp bakhjulet innan man byter stötdämparfästena??? Har ingen aning om hur prylarna ser ut kring stötdämparna mm, vad som är bärande mm. Tacksam för svar =)

//Jonas

Postat: ons 16 maj 2007, 12:37
av Busta_Hymen
Nej, det behövs inte... Bilen kan stå kvar på backen :) Bara att lossa dämparna från fästena, sen fästena från bilen. Montera i omvänd ordning, lätt som en plätt!

Postat: ons 16 maj 2007, 13:40
av ankman
Jag har detta ljud på min bil och det är krängningshämmarbussningarna som är dålig.. Mycket irriterande ljud men det får vara till det blir sommar häruppe i jämtland.. Snöade i går (burr) +1,6

Postat: tor 17 maj 2007, 00:24
av *pettson*
Busta_Hymen skrev:Nej, det behövs inte... Bilen kan stå kvar på backen :) Bara att lossa dämparna från fästena, sen fästena från bilen. Montera i omvänd ordning, lätt som en plätt!
Ett tips är att avlasta hjulet så det inte kan sjunka ihop. IFALL du nu har hårdare gasdämpare. Det kan inte kollapsa men det kan sjunka ihop tillräckligt irriterande för att det ska vara svårt att återmontera det.

Postat: tor 17 maj 2007, 18:48
av catoo
Ok, en kängningshämmarbussning borde väl enbart "klonka" när man svänger hårdare va?? Jag upplever mina probs när jag kör över ojämnheter... Jag är ny på området, men jag tänker att om jag inte hissar upp, och ev. tar av däcker så finns en risk att hela dämparen åker upp i bagageutrymmet? Är det inte den (stötdämparfästet) som håller "ned" hela paketet (hjul mm)???
/Jonas