Sida 1 av 2

Främre ljuddämpare: måste jag byta kat?

Postat: mån 13 mar 2006, 21:29
av Taxidrulle
Jag har fått ett läckage i flänsen som sitter mellan grenröret och främre ljuddämparröret. Volvo har idag konstaterat att det är där läckaget sitter. Enligt Volvo ska det vara så att allt mellan grenröret och bakre ljuddämparssystemet (alltså; fläns, främre rör och katalysatorn) är ihopsatt i ett enda stycke. Ett nytt sånt stycke hos dem går på 5-6000 kr trodde servicekillen jag pratade med (han rekommenderade dock att även kolla på skroten där det kan finnas till halva priset).

Efter besöket hos Volvo var jag inne på Micro. De säljer en "universalfläns" för c:a 360 kr (+moms). Enl. dem borde det vara möjligt att kapa ur den defekta flänsen och svetsa dit en ny, universal, på samma ställe? Någon som vet nåt om detta?

Jag la bl.a. märke till att Micros fläns bara bestod av ett "ihåligt flexibelt rör" som var tätt vävt (hoppas ni fattar vad jag menar, säg till annars så får jag förklara bättre). När jag kikade på flänsen som nu sitter på plats (original) så är den inte alls vävd så tätt, men att det däremot sitter något bakom/på insidan av det vävda. Det såg ut att vara svart, och mellan den svarta "kärnan" och det vävda fanns någon typ av metalliska ringar. Här läcker det avgaser. Är det nåt special som Volvo hittat på för att man inte ska kunna ha nåt pirat på istället för original?


Det börjar dra ihop sig till besiktning, och det bör väl vara åtgärdat innan Bilprovningen ska kolla på bilen (iom att läckaget sitter innan lambdan så blir det väl knasvärden på bilen som den är nu). Som grädde på moset ska man bli pappa i juni och så vankas det bröllop i augusti. Nog med utgifter alltså - känns som att man skulle behöva "laga gratis." :D


Någon som har erfarenheter kring detta, eller någon som känner till något?

Postat: tis 14 mar 2006, 17:41
av ketto
köp ett flexrör på Biltema,finns till 850! 239:- artnr:79-120
Bild

Postat: ons 15 mar 2006, 07:27
av Perra N
Läckage framför katen är viktigt att snabbt åtgärda. Annars kan tempen gå upp i katen, och katinnehållet släppa. Köp en som är avsedd för Volvo 850 hos reservdelsfirmorna.

Postat: ons 15 mar 2006, 21:06
av Taxidrulle
Tack för svaren. Så den som är avsedd för 850 ska alltså funka?

Om man tittar på bilden på flexröret som klistrats in ovan, så ser man på den, precis som den som sitter där idag, att den inte är helt tätt vävd. Jag har också sett att det original sitter något innanför självaste röret. Det är där läckaget sitter. Är det någon ytterligare del man kan köpa? Eller vad är det som sitter innanför egentligen?

Postat: tor 16 mar 2006, 00:11
av Sparkz
En böjlig slang på insidan, väven är bara till för att styva upp lite.

Postat: tor 16 mar 2006, 19:07
av Taxidrulle
Den invändiga böjliga slangen som Sparkz pratar om, det är uppenbarligen den som läckaget sitter i, kommer den med på köpet om man köper flexröret från Biltema?

Om inte, var får jag isf tag på en sådan?

Postat: tor 16 mar 2006, 19:17
av eccy243
Den följer med, det ser man ju på bilden.
Tror f.ö. att den inte går att separera.

/Erik

Postat: tor 16 mar 2006, 20:58
av Taxidrulle
På bilden ovan är flexröret tomt - det ser inte ut som det som sitter på plats f.n.

Jag förstår inte var på bilden du menar att det insatsröret skulle synas?

Postat: fre 17 mar 2006, 05:56
av *pettson*
Taxidrulle skrev:På bilden ovan är flexröret tomt - det ser inte ut som det som sitter på plats f.n.

Jag förstår inte var på bilden du menar att det insatsröret skulle synas?
flexröret du ser på bilden fungerar utmärkt och YES dom är täta..
varje flex består av utifrån sett: En bärväv, Ett flexibelt veckat tunt innerrör (0,25mm), en ännu flexiblare gastät metall innerslang. Dom som läcker har först ytterröret kollapsat på.. sen spricker innerröret av hettan och rörelsen.. allt detta för att väven börjar ge med sej och inte länge bär upp tyngden av röret.. Och anledningen till detta brukar vara att övre motorfästet börjar bli trött och motorn rör sej för mycket.
Har tidigare haft en bekant som tillverkat dessa flexxar åt mej personligen. Sedan kom biltema med dessa. Har väl hunnit att svetsa kanske 100 grenrör/främre rör varav 20-25 av biltemas.. beroende på konstruktion (en del har den sitter på främre röret ju.. andra på grenröret..

Postat: fre 17 mar 2006, 09:12
av Taxidrulle
Kalas - nu förstår jag! Är det några tveksamheter med kvalitén på Biltemas flexrör? Tänker på om man ska köpa deras eller någon annanstans?

Det börjar iaf kännas som att man slipper att byta kat, vilket ju är fruktansvärt skönt! Får kika vidare med lite verkstäder i nästa vecka...

Angående placering, så ska det sitta på främre röret.

Tack även för förklaringen hur röret är uppbyggt. För övrigt kan nämnas att just övre motorfästet byttes vid förra servicen :lol: