Volvo V70 2.5t Awd -98 ABS/TRACKS
Postat: tor 09 dec 2010, 19:31
Hej!
Som många andra har även jag lyckats få ABS och TRACKS lamporna att lysa.
Har precis varit ute och Ohm mätt kontaktstycket som man ansluter på ECUn
enligt beskrivning jag hittade här på forumet.
Alla givare visade straxt över 1000 Ohm, dvs omkring 1000-1025 Ohm förutom
givaren på vänster framhjul, den visade 807 Ohm. kan det vara den som spökar?
Läste även att hastighetsmätaren går på VF givare men den fungerar som den ska.
Dock har jag problem med startkontakten i tändningslåset, dvs att när jag startat bilen
och släpper nyckeln så är alla lampor runt om bilen släckta, kupéfläkten är död liksom all
instrumentbelysning, förutom motorn som går som vanligt.
Då får jag liksom vrida försiktigt tillbaka nyckeln så allt hoppar igång.
Så jag undrar alltså, 807 Ohm är det en OK siffra eller bör den givaren bytas?
Kan det vara startkontakten i tändningslåset som utlöser detta problem?
( Ny startkontakt är beställd idag 9/12 och får denna imorgon)
Vet att det finns massvis utav trådar om just ABS/TRACKS men i dessa hittade jag ingenting
om vad som gäller om Ohm talet är straxt under 1000 Ohm.
Så kära Volvo ägare med lite kunskap om detta område, hjälp en förvirrad man att kunna ge sin älskade det hon behöver :D
// Mathias
Som många andra har även jag lyckats få ABS och TRACKS lamporna att lysa.
Har precis varit ute och Ohm mätt kontaktstycket som man ansluter på ECUn
enligt beskrivning jag hittade här på forumet.
Alla givare visade straxt över 1000 Ohm, dvs omkring 1000-1025 Ohm förutom
givaren på vänster framhjul, den visade 807 Ohm. kan det vara den som spökar?
Läste även att hastighetsmätaren går på VF givare men den fungerar som den ska.
Dock har jag problem med startkontakten i tändningslåset, dvs att när jag startat bilen
och släpper nyckeln så är alla lampor runt om bilen släckta, kupéfläkten är död liksom all
instrumentbelysning, förutom motorn som går som vanligt.
Då får jag liksom vrida försiktigt tillbaka nyckeln så allt hoppar igång.
Så jag undrar alltså, 807 Ohm är det en OK siffra eller bör den givaren bytas?
Kan det vara startkontakten i tändningslåset som utlöser detta problem?
( Ny startkontakt är beställd idag 9/12 och får denna imorgon)
Vet att det finns massvis utav trådar om just ABS/TRACKS men i dessa hittade jag ingenting
om vad som gäller om Ohm talet är straxt under 1000 Ohm.
Så kära Volvo ägare med lite kunskap om detta område, hjälp en förvirrad man att kunna ge sin älskade det hon behöver :D
// Mathias