Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1069635
DayDreamer skrev:Immobilizern kan aldrig stänga av en motor om den en gång har tillåtit start det är bara vid starten som den kan stänga ner om den tycker att något inte stämmer.
Bilen startar inte heller, man bara hör att den vill men dör direkt, tänder till fram och tillbaka.
Är som inne på att det är immobilizern då jag får samma beteende med helt urkopplad immobilizer.
#1069702
Du lär ha transpondern väldigt nära antennringen för att den ska kunna läsas av. Hur du löser det finns det ju lite olika sätt på. Enklaste vore väl egentligen att såga upp nyckeln(försiktigt!) och plocka ur transpondern, sen limma eller tejpa fast transpondern på antennen.
En ännu enklare variant är såklart att tejpa fast hela nyckeln, utan att såga sönder den... Men då är risken större att den lossnar. Är ju inga vanliga vägar du ska köra på direkt :)

Jag har inga exakta siffror, men mycket mer än 5cm ifrån antennringen är nog bara att glömma att få en läsning ifrån. Orginal så sitter den ju typ max 2cm ifrån ringen, om ens det.


Meeen och andra sidan, har man en fungerande antennring så kan man ju likagärna använda nyckeln som den är tänkt, utan att såga sönder/tejpa fast den. Det är väl främst om man byter tändningslås som sånna där "lösningar" används, för att slippa programmera in nya nyckeln........

Styrsystemet i sig, dvs motronic4.4 i ditt fall, har ingen inverkan på immon. Den finns på samtliga styrsystem fr.o.m -96, oavsett om det är Fenix, M4.4, M4.3 eller diesel-systemet(som jag inte kommer ihåg vad det heter).
#1070775
Ok.
Ja nyckeln är monterad igenom antennringen, men de är samma fel. Kan ju vara den som är trasig.
Hur blir det om ja måste byta nyckel och får tag i på skroten?
Måste jag då ha nyckel och styrbox från samma bil? Eller är det nyckel och immodosan?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]