Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341126
Jag försökte allt och har en gammal nyckel och antenn och allt fungerade bra tills jag bytte ut låset,
Det startar inte ens med den gamla nyckeln !!
Plötsligt slutade det att fungera!
Jag läste koderna med VIDA och det har fyra fel
ECM-720A ,annten ring felaktig kominikation
IMM -233 Anntenring ingen kontakt
Imm234 transponderkommunikatin , ingen kommunikation
VGLA-541 tändnigslås for låg signal
Jag försökte radera felkoder men de fugerar inte,

Volvo 850 är inte samma, jag kunde montera bara gammalnyckel brevid anntennen i allt var ok, ny vet jag inte kanske mjukvara?
Senast redigerad av 2 gimmi, redigerad totalt 0 gång.
#1375775
Startspärr relät till min bil funkar bara när den är kall. Har försökt hitta en ev kallödning men kan inte se något. Ringde volvo och frågade vad en ny box med programmering skulle kosta. Fick inte ens en siffra, bara svaret att det kostar mer än bilen är värd.

Går det koppla ur startspärren eller har ni några andra förslag hur jag kan fixa detta?
Bilagor
01CD5BC8-6774-4EFA-B35A-AF61F1D1AEDB.jpeg
01CD5BC8-6774-4EFA-B35A-AF61F1D1AEDB.jpeg (112.9 KiB) Visad 1504 gånger
#1377091
Hej!
Lånar tråden lite.
Har en v70xc-98 som strular.
Den uppför sig skumt. Startar inte på första försöket, men om man vrider på och av tändningen 2 ggr så startar den. Varför?
Volvo säger immobilizer, men inget om att koppla ur den.
Undrar om jag kan få hjälp med det.
Kan uppge regnr om det skulle behövas för att styrka att det är min bil.
#1377136
Jimbim77 skrev:Hej!
Lånar tråden lite.
Har en v70xc-98 som strular.
Den uppför sig skumt. Startar inte på första försöket, men om man vrider på och av tändningen 2 ggr så startar den. Varför?
Volvo säger immobilizer, men inget om att koppla ur den.
Undrar om jag kan få hjälp med det.
Kan uppge regnr om det skulle behövas för att styrka att det är min bil.
Inte så att allt bränsle rinner tillbaka till tanken när bilen stått en stund för dig då?
#1378458
Integra skrev: ons 22 apr 2020, 00:42 Startspärr relät till min bil funkar bara när den är kall. Har försökt hitta en ev kallödning men kan inte se något. Ringde volvo och frågade vad en ny box med programmering skulle kosta. Fick inte ens en siffra, bara svaret att det kostar mer än bilen är värd.

Går det koppla ur startspärren eller har ni några andra förslag hur jag kan fixa detta?
Jag ugnsbakade kortet i varmluftsugnen på 200 grader i 6-7 min. Sen skrapade jag till lödningar som smält och runnit ut så de inte orsakade kortslutning. Hade ca 5-6 ställen på kortet som behövde ses över.

Nu funkar bilen som den ska.

För att komma fram till att det var en kallödning på kortet tog lite tid.

Bytte detta först:
Antenn ringen vid tändningslåset
Bränslerelä
Bränslepump
Luftmassegivare
Kamaxelgivare
Sen alla stift och tändspolar.

Jag har två likadana bilar så jag gick lite till överdrift i bildelarbytet 🙂

Men då felet fanns kvar så tog jag startspärren, la den i kylskåpet 10 min. Bilen startade. Ugnen 50 grader 5 min. Startade inte. Sen gjorde jag om det en gång till med samma resultat.

Nu funkade det med att ugnsbaka kortet för att lösa problemet men min plan B om kortet inte funkat var att löda bort chippet på kortet som innehåller koderna och byta det till ett annat startspärr relä.

Nu kom jag aldrig så långt men det är ett enkelt jobb för en som kan löda kretskort och mycket enklare än att byta ECU, startspärr relä och tändningslås.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Mjukvara 3.0.3

Jag har den på min V60, inga problem alls. L[…]

Hej! Har just bytt upp mig till en XC60 T6 Rech[…]

Ja, det vore nog en bra ide att fixa.

D4 balansaxlar

Hej! Går i tankarna att köpa en v60/v90[…]