Sida 1 av 2
Stratspärr V70 -00
Postat: ons 01 mar 2006, 16:53
av Raggero
Hej
Misstänker att jag har lite problem med min startspärr "immbolizer" eller hur det nu stavas.
Ibland när bilen startas dör den direkt, som om någon slår ifrån strömen. Händer inte så ofta men kanske en gång på 30-40 starter
Finns det något enkelt sätt att koppla bort denna ett tag för att se om problemet försvinner? Eller är det avläsning av felkoder som gäller.
Någon som har haft liknande problem och fått det fixat som kan ge en ungefärlig prisuppgift.? :(
Postat: ons 01 mar 2006, 20:27
av Frigge
Det låter som startspärr problem. Koppla ur den är inte enkelt så läs felkoder för att se vad det leder till.
Skulle tro att det är antennringen runt t-låset som spökar på din bil.
Den läser av nyckeln när du sätter i o vrider om tändningen,skulle den avläsningen utebli startar inte motorn.
/Fredrik
Postat: ons 01 mar 2006, 21:22
av sm7ovk
Som Frigge säger så låter det som antennringen som sitter vid rattlåset, MEN har du testat med båda nycklarna? En kollega till mig fick helt annat resultat med den andra nyckeln. Kan ju vara värt att testa...
Postat: ons 01 mar 2006, 21:33
av Sparkz
Ett *enkelt* sätt att koppla bort IMMO skulle göra biltjuvarna glada...
Instämmer med övriga, testa en annan nyckel. Och se till att du inte har någon annan nyckel med transponder i knippan, två signaler samtidigt funkar dåligt.
Postat: tor 02 mar 2006, 08:01
av Raggero
Hej
Tack för snabba svar, misstänkte väl att det inte skulle vara så lätt att koppla ur den på grund av stöldrisken
Problemet uppträder sporadiskt med båda nycklarna, glömde nämna det första gången
Är det bara volvo som kan fixa denna typ av fel?
Behöver nycklarna programmeras om efter byte av antennring?
Ungefärlig kostnad, ingen som bytt denna?
:???:
Postat: tor 02 mar 2006, 20:01
av jbl
Jag har för mig att det rör sig runt 1800-2000kr för denna operation.
Ja det måste nog vara en auktoriserad volvo verkstad tror jag.
Postat: tor 02 mar 2006, 21:14
av CarMan
om det är som vi antar att det är fel på antennringen så är deta bara en motagare = ingen omkodning. bara en enkel komponent som sak bytas 6 det kan du göra själv.
Men om det inte är antennringen så har du ju köpt en sån i onöden.
Bäst är alltid att kosta påsig en felsökning för att inte köpa många dyra komponenter i onödan. men i detta spesefika fall kan du nog köpa dig en entennring o byta själv
Postat: mån 06 mar 2006, 19:31
av George
Hej!
Jag hade liknande problem och det låter som om det skulle vara ringantennen även för dig. Du kan läsa om mina äventyr här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=5337
OBS! Jag rekommenderar starkt att du inte tar bilen till en biliaverkstad utan hittar en liten men kompetent och engagerad verkstad/mekaniker så slipper du bli ruinerad.
/George
Postat: tis 07 mar 2006, 20:51
av Hellrider
George skrev:Hej!
Jag hade liknande problem och det låter som om det skulle vara ringantennen även för dig. Du kan läsa om mina äventyr här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=5337
OBS! Jag rekommenderar starkt att du inte tar bilen till en biliaverkstad utan hittar en liten men kompetent och engagerad verkstad/mekaniker så slipper du bli ruinerad.
/George
Ja eller också så gör den lilla verkstaden bort sig hejdlöst och måste skicka bilen vidare till en bilia verkstad,så antingen blir du ännu mer ruinerad eller också så vågar inte den lilla verkstaden stå för något så dom råfuskar ihop hela bilen,som dom så ofta gör
Postat: ons 08 mar 2006, 09:06
av George
Nja, nu rekommenderade jag ju iofs en kompetent och engagerad verkstad. Klåpare skall man aldrig lämna bilen till oavsett hur stora dom är.
Sedan är ju just det här felet välkänt även hos bilia men de låtsas som om det är något annat, och DET är ju rent kriminellt.
/George