Sida 1 av 5

Ta bort Airbag

Postat: ons 01 mar 2006, 10:37
av Cimmen
Jag vill fysiskt plocka bort Airbagen som sitter på passagerarsidan i våran 855 T5-94. Volvo säger att don inte får det utan kan bara koppla ur den för 600 kr. Men jag litar inte på det och vill inte ha n pyroteknisk anordning 10cm ifrån mitt barns huvud oavsett om den smäller eller ej.

Hur gör jag?? Vad jag kan se så verkar den inte sitta så speciellt svårt till men Airbaglampan kommer väl att börja lysa förståss eller?

Postat: ons 01 mar 2006, 10:45
av Addekarlsson
Finns ett speciellt motstånd man kopplar i istället för själva airbagen. Detta för att "lura" srs-systemet, så det tror att det sitter en airbag där.

Men att pilla med airbag på egen hand, det är inget jag råder dig till. Skulle det smälla, så händer det saker. Koppla ur den och montera detta motstånd, och sen låter du paketet sitta kvar där, det är mitt råd.
Sen hur du gör med airbagen, det är upp till dig. Men motståndet ska dit oavsett, för att hela systemet ska fungera.

MVh/ Adde

Postat: ons 01 mar 2006, 10:54
av Cimmen
Finns det nån sida på nätet som beskiver hur man gör när man kopplar ur den?

Man skulle ju kunna koppla ur den montera motståndet och sedan ta bort den. Då ska den ju inte kunna smälla för den har ju ingen ström framdragen.

Postat: ons 01 mar 2006, 21:54
av Sparkz
När verkstaden kopplar ur den får du skriva under papper i tre exemplar som sen ska skickas hit och dit. Det ska vara registrerat hos volvo vilka bilar passbagen är urkopplad på osv. Inget man bör göra själv alltså.

Precis som du säger:
Då ska den ju inte kunna smälla för den har ju ingen ström framdragen.
är den urkopplad så smäller den inte. När man drar ur kabeln finns det ett litet kontaktbleck som kortsluter stiften i bagen för att det inte ska kunna bli nån spänning över dem. Guldpläterat är det också, lyxigt värre :)

Postat: tor 02 mar 2006, 21:19
av Frigge
Sparkz skrev:När verkstaden kopplar ur den får du skriva under papper i tre exemplar som sen ska skickas hit och dit. Det ska vara registrerat hos volvo vilka bilar passbagen är urkopplad på osv. Inget man bör göra själv alltså.

Precis som du säger:
Då ska den ju inte kunna smälla för den har ju ingen ström framdragen.
är den urkopplad så smäller den inte. När man drar ur kabeln finns det ett litet kontaktbleck som kortsluter stiften i bagen för att det inte ska kunna bli nån spänning över dem. Guldpläterat är det också, lyxigt värre :)
Håller med. Detta är inget man ska leka med själv utan lämna in bilen för åtgärd. Detta ingrepp måste registreras hos Volvo då dom vill ha papper på att kunden verkligen valt att låta koppla ur den.

/Fredrik

Postat: fre 03 mar 2006, 09:01
av George
Jag håller med dig om att det känns obehagligt att ha kudden kvar, själv köpte jag en bil utan kudde. Konstigt att inte fler tillverkare erbjuder detta då bilarna säljs som nya.
Oavsett hur tekniskt fiffigt systemen är så är de skapade av människor och kan gå sönder, jag skulle inte heller lita på någon "bakochframvänd keps" på 19 år som står och löder fast ett motstånd i min bil.
Mitt tips är att du hör med en verkstad som kan volvo men som inte är sk. märkesverkstad. Där är kunskaperna och villigheten att hjälpa till ofta större.
Ett annat tips är att köpa en honda, tex en cr-v. Jag kollade med rosenholtz som mekar honda och de plockar utan problem ur hela kudden.
Billigt dessutom.

/George

Postat: fre 03 mar 2006, 18:37
av Frigge
Det är ingen som löder fast ett motstånd på srs:en :lol:


/Fredrik

Postat: sön 12 mar 2006, 16:18
av biker2
hej är på väg att få min kudde urkopplad men det vill hansperssonbil.se ivästerås ha 800kr för. var har du fått ditt kostnadsförlag någonstanns?

Postat: sön 12 mar 2006, 21:23
av CarMan
när airbagen kopplas ur så koplar men ur elkabeln som sitter i kudden.
det där med motståndet är för att inte systemet ska sätta felkod på att det är för hög resistens till pasagerar airbagen & därmed koppla ur hela systemet.

pasagerar airbagen kommer inte ha nått elektriskt inkopplar & dom stift som sitter kortsluts så ingen statisk elektrisiter eller andra kablar m.m. kan utösa den även om man sätter ström på stften
(och kudden innehåller inte krut)

Postat: sön 12 mar 2006, 22:05
av *pettson*
CarMan skrev:när airbagen kopplas ur så koplar men ur elkabeln som sitter i kudden.
det där med motståndet är för att inte systemet ska sätta felkod på att det är för hög resistens till pasagerar airbagen & därmed koppla ur hela systemet.

pasagerar airbagen kommer inte ha nått elektriskt inkopplar & dom stift som sitter kortsluts så ingen statisk elektrisiter eller andra kablar m.m. kan utösa den även om man sätter ström på stften
(och kudden innehåller inte krut)
nej kudden innehåller inte krut. Men å andra sidan innehåller den ändå en laddning (gasgeneratorn) som blåser upp en kudde.
Kudden må faktiskt vara otroligt säker som föremål. Men vill en förälder INTE ha kudden vid sitt barns huvud så är det så. Det är ju egentligen inget att diskutera?.
Bästa är om volvo får koppla loss kudden rent elektriskt så alla papper är ur världen. SEN får någon behörig ta loss kudden?..