Sida 1 av 4

Drivknutsbyte, problem på vägen!

Postat: mån 08 nov 2010, 23:51
av shuu
God kväll!

Började idag att riva ner bilen lite eftersom jag har tänkt att byta drivknutar, har kommit så pass långt så det var dags att ta av styrstaget och spindelleden (tror jag delarna heter)

Hur som helst så upptäckte jag att när jag skruvar på muttern på styrstaget/leden så snurrar även hela gängan med och jag undrar om jag har förstört styrstaget?

Det finns ingen gänga längst ner och den har även platta kanter, är det meningen att man ska hålla emot med något här när man lossar muttern så att den inte ska gå runt?

Bild

Tack!

Re: Drivknutsbyte, problem på vägen!

Postat: tis 09 nov 2010, 09:45
av ketto
Precis! Du ska en ringnyckel eller skiftnyckel att hålla emot me!

Re: Drivknutsbyte, problem på vägen!

Postat: tis 09 nov 2010, 12:28
av sylta
När vi ändå är inne på drivknutar. Ja bytte höger drivknut för knappt ett år sen,När jag titta i går såg jag att damasken redan var trasig :cry:
Nå jag tänker chansa och göra rent, fetta in och bara byta damasken.
Var på volvo och beställde ett kit med damask fett låsringar och ny mutter i morses nr:31256236 515:- riksdaler (Borås bil ) :-O) OCKER
Biltemas kompletta yttre drivknut för 699:- känns Ännu mer prisvärd nu. :-)-)

Re: Drivknutsbyte, problem på vägen!

Postat: tis 09 nov 2010, 13:15
av Dalmans
Helvete vad dyrt... nåväl, har det inte börjat knacka i knutarna tycker jag verkligen att du bara ska byta damask

Re: Drivknutsbyte, problem på vägen!

Postat: tis 09 nov 2010, 14:43
av shuu
Tackar för svar, det var väldigt lätt att få loss styrstaget när man visste hur det skulle gå till, har kommit så långt på vänster sida att jag ska få loss axeln från lådan men hur i h* ska det gå till? "bänd med spetsen av en kofot..." det är ju knappt 10mm mellan subframe och motorn och ovanifrån är det också ganska trångt... Några bra tips?

EDIT: Har ju en automatare förresten! Något som skiljer demonteringen?

Re: Drivknutsbyte, problem på vägen!

Postat: tis 09 nov 2010, 16:54
av sylta
Nu är skiten ihop skruvad igen. :D Hoppas att damasken håller lite längre denna gång.
Fördelen med att byta ofta är ju att det går lätt att få isär grejerna
Jag tog inte bort hela axeln från bilen utan lossa knuten på plats. Verkar bökigt på höger sida tycker jag
Och styrstaget lossa jag aldrig heller det går att få loss axeln ändå.

Re: Drivknutsbyte, problem på vägen!

Postat: tis 09 nov 2010, 17:00
av oldtimersmc
Kolla på Pettsons site så har du en kanonbeskrivning på hur du gör...
Men det skall bara vara att ta i lite med lämpligt verktyg sitter en låsring inne i växellådan men det skall bara vara att hugga i så kommer den med ut OBS dra inte i axeln så den går isär utan pressa mellan drivaxeln och växellådan (trångt som fan)
Jag har iof bara gjort det på en V70 men kolla siten så vet du

Re: Drivknutsbyte, problem på vägen!

Postat: tis 09 nov 2010, 17:41
av shuu
sylta skrev:Nu är skiten ihop skruvad igen. :D Hoppas att damasken håller lite längre denna gång.
Fördelen med att byta ofta är ju att det går lätt att få isär grejerna
Jag tog inte bort hela axeln från bilen utan lossa knuten på plats. Verkar bökigt på höger sida tycker jag
Och styrstaget lossa jag aldrig heller det går att få loss axeln ändå.
Jag tycker också det är onödigt mycket man ska ta bort för att byta yttre drivknut, borde väl gå lika bra att göra det med axlarna på plats. Hur som helst så fick jag av axeln på vänstersidan mha. en huggmejsel som jag knackade in lite snällt så vips så var den ute!

Re: Drivknutsbyte, problem på vägen!

Postat: tis 09 nov 2010, 18:13
av sylta
shuu skrev:
sylta skrev:Nu är skiten ihop skruvad igen. :D Hoppas att damasken håller lite längre denna gång.
Fördelen med att byta ofta är ju att det går lätt att få isär grejerna
Jag tog inte bort hela axeln från bilen utan lossa knuten på plats. Verkar bökigt på höger sida tycker jag
Och styrstaget lossa jag aldrig heller det går att få loss axeln ändå.
Jag tycker också det är onödigt mycket man ska ta bort för att byta yttre drivknut, borde väl gå lika bra att göra det med axlarna på plats. Hur som helst så fick jag av axeln på vänstersidan mha. en huggmejsel som jag knackade in lite snällt så vips så var den ute!
Man får vara väldigt noga så det inte kommer i skräp om man byter på plats ,Det är ju inte renaste stället på bilen där under skärmen.Så det är nog inte fel att lossa hela axeln.

Re: Drivknutsbyte, problem på vägen!

Postat: tis 09 nov 2010, 20:27
av shuu
sylta skrev:
shuu skrev:
sylta skrev:Nu är skiten ihop skruvad igen. :D Hoppas att damasken håller lite längre denna gång.
Fördelen med att byta ofta är ju att det går lätt att få isär grejerna
Jag tog inte bort hela axeln från bilen utan lossa knuten på plats. Verkar bökigt på höger sida tycker jag
Och styrstaget lossa jag aldrig heller det går att få loss axeln ändå.
Jag tycker också det är onödigt mycket man ska ta bort för att byta yttre drivknut, borde väl gå lika bra att göra det med axlarna på plats. Hur som helst så fick jag av axeln på vänstersidan mha. en huggmejsel som jag knackade in lite snällt så vips så var den ute!
Man får vara väldigt noga så det inte kommer i skräp om man byter på plats ,Det är ju inte renaste stället på bilen där under skärmen.Så det är nog inte fel att lossa hela axeln.
Det är ju sant men som du säger, är man noga när man sätter ihop sakerna så borde det inte vara några konstigheter.