Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jäkligt underlig fråga... "säg inget och låtsas som det regnar" ? ?:-/

Skulle nu efter att jag bytt länkarmar,fjädersäten och stabstag åka och göra en hjulinställning för att sen rulla in den på efterbesiktning.
Kommer in och han hissar upp bilen.... "du,vi kan inte ställa framvagnen" säger han då....
Du har glapp i styrstaget och mycket riktigt.... det glappade.... Dubbelkollade protokollet och där finns det inte ens som "bra att veta" dv.s gör det innan nästa år annars blir det en 2:a" Där fanns bara ett fjädersäte som viade sig vid byte (man byter ju alltid båda eller??) att den var totalt söndermösad(!!!!!!!) :-O)

Hur fan gör jag nu?? Åker in på efterbesiktning för ett jäkla liv :-(O) att dom missat detta..tar en månad till med mer kostnader gör min inställning, ombesiktar och ser jäkligt lycklig ut??

Givetvis fattar jag att jag behöver byta den men just nu är jag jäkligt trött på bilar..

Kag kanske bara behöver sova mer och lugna ner mej lite....... :oops:
Vad jag har för mig, så ska bp bara kontrollera nedslagen, inte leta efter nya fel.
Själv råkade jag ut för en liknande historia, länkarmsbussningarna var dåliga, bra att veta tyckte killen på bp.
Men vid efterkontroll av annan anlednig så hittade han samma dåliga bussning o ville sätta en 2
:a på den, men jag sa ifrån o efter att ha pratat med hans chef så släppte dom bilen utan anmärkning.

Men självklart ska du byta styrstaget!

Lelle
Gör det jävligt klart för dom... Det här är anledningen till att jag gärna ser privata bilprovningar.
Dom ska besiktiga bilen och du litar på deras resultat. Du har ingen anledning att kontrollera nånting alls om pappret är rent i vanliga fall. Är det då rätt att hitta mer fel efter provningen? Jag hade blivit tvärgalen, jag har flera ggr med olika bilar varit tillbaka och tagit deras chef i örat och slängt upp dom bytta delarna på bänken och frågat varför i helvete man blir så blind att man inte ser det här.. Dom har alltid ryckt på axlarna och försökt att le lite men det fungerar inte. Jag betalar för en KONTROLL! då ska man kontrollera också. Dom saker jag klagat på har alltid gått att se för provningen men ändå inte tagits nån notis om.
Nedan en av två bromsslangar som brast när jag svängde in på gården hemma med nybesiktigad bil (pappas bil). Bilprovningen var helt oförstående om vad problemet skulle vara och varför jag var irriterad.

Bild
Bild
Lelle skrev:Vad jag har för mig, så ska bp bara kontrollera nedslagen, inte leta efter nya fel.
Själv råkade jag ut för en liknande historia, länkarmsbussningarna var dåliga, bra att veta tyckte killen på bp.
Men vid efterkontroll av annan anlednig så hittade han samma dåliga bussning o ville sätta en 2
:a på den, men jag sa ifrån o efter att ha pratat med hans chef så släppte dom bilen utan anmärkning.

Men självklart ska du byta styrstaget!

Lelle
En efterkontroll är egentligen en ny kontrollbesiktning men som kan begränsas till de anmärkningar man fått en månad tidigare, man kan alltså åka på helt nya anmärkningar om dom anser att fel/brister finns på viktiga punkter.
*pettson* skrev:Gör det jävligt klart för dom... Det här är anledningen till att jag gärna ser privata bilprovningar.
Dom ska besiktiga bilen och du litar på deras resultat. Du har ingen anledning att kontrollera nånting alls om pappret är rent i vanliga fall. Är det då rätt att hitta mer fel efter provningen? Jag hade blivit tvärgalen, jag har flera ggr med olika bilar varit tillbaka och tagit deras chef i örat och slängt upp dom bytta delarna på bänken och frågat varför i helvete man blir så blind att man inte ser det här.. Dom har alltid ryckt på axlarna och försökt att le lite men det fungerar inte. Jag betalar för en KONTROLL! då ska man kontrollera också. Dom saker jag klagat på har alltid gått att se för provningen men ändå inte tagits nån notis om.
Nedan en av två bromsslangar som brast när jag svängde in på gården hemma med nybesiktigad bil (pappas bil). Bilprovningen var helt oförstående om vad problemet skulle vara och varför jag var irriterad.
Ja jag funderar på om jag inte skulle plocka fram"bitchen" i mej på allvar.... samtidigt känner jag ju som du säger...jag ska fan inte behöva leta efter mer fel efter en kontollbesiktning. Jag kan inte allt... långt därifrån....
Samtidigt är jag lite emot privata besiktningar..... tror att det kan nog dyka upp "oseriösa" såna med där man kan "köpa sig en kompis" (kan man säkert nu med iofs..)
Ja jag vet inte..... blir bara så trött......

Jag återkommer
Flertalet skulle säkerligen bli glada istället över att få igenom en bil med fel på.Men det finns ju som sagt var alla sorters människor.Som att köra för fort och ringa in och anmäla sig själv. :D
Jag "lånar" tråden lite. Borde ett tok-slut hjullager hittas på besiktningen?

Hjälpte en kompis att hitta en fullutrustad 850 kombi till superpris, men höger hjullager är verkligen TOK-slut. Det för ett otroligt oljud när man kör. Inget som besiktningsmannen märkte dock. :wink:

Tog mig som "lekman" 2 min att märka att det var slut. :)
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]