Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#452239
Jag har en annan ide efter att ha tagit del av ditt mera omfattande material. Det är inte så att du har en spricka i en av luftslangarna?
Eller överhuvudtaget ett slangbrott nånstans? Ditt system har egentligen en åsikt. Det är att mängden uppmätt luft inte överenstämmer med ditt spjälläge.Tyvärr kan jag inte se via dina samlade fakta om värdet var högt eller lågt.
Om luftmassmätarens signal avviker i förhållande till ett beräknat luftmassa sätts felkod ECM-1300.
Beräknad luftmassa är baserad på gasspjällets läge och motorns varvtal.


Ersättningsvärde
-grundladdtryck
-bakre lambdasondsreglering avstängd
-misständning diagnos avstängd


Felorsak

För högt flöde:
-signalledning kortsluten till spänning
-avbrott på jordledning
-defekt givare
För lågt flöde:
-luftläckage
-kontaktresistans
-signalledningen kortsluten till jord
-avbrott på signalledningen
-avbrott på spänningsmatnings ledningen
-defekt givare


Felsymptom
-försämrad prestanda
#452291
Mycket bra uppslag du kommer med pettson. Jag suger åt mig som en svamp. Värt att följa upp! Hade en Escort -77 en gång i världen och tom på den tiden kunde ett enkelt läckage ge strul med motorgången! Börjar oxå inse att själv är bäste dräng och har bestämt mig för att läsa in mig på styrsystemet, det verkar vara ett intressant område! I morse fick jag närmast ett spel... När jag startade motorn helt kall efter en natt i garaget, tände den fint och gick ett par sekunder utan problem. Sedan blev den som förbytt. Varvtalet dök ner mot 400-500 v, den misstände häftigt och var helt okänslig för gaspedalen... Tre ggr dog den innan jag på något sätt lyckades hålla varvet uppe tillräckligt för att få bilen i rullning. Då blinkade felkodslampan ett tag för att sedan lysa kontinuerligt. Jag blev halv-desperat och tänkte tillbaka på något inlägg jag läst här på forumet. Det var ngt i stil med - "Testa att koppla ur LMM. Om det är fel på den så kan bilen gå mycket illa och limp-home läget är i det läget mycket bättre!". Sagt och gjort. Jag stannade motorn, drog ur LMM och startade igen. Voila! Bilen beter sig ungefär som innan LMM-bytet! Går lite oroligt på tomgång, verkar dra ganska mycket mer bensin, är lite slö, kylfläkten går 6 min efter varje gång jag stannar motorn. MEN DEN GÅR!! Var inne hos verkstaden och frågade om de kunde leta upp exakt vilken LMM-modell de stoppat i. Min färskaste teori är att det antingen är fel LMM, eller att det är fel på den LMM de stoppat i. Har läst mig till att den LMM vars modellnr slutar på 107 bara användes fram tom 07-1998 och att man därefter skall ha den vars modellnr slutar på 108. Killen jag talade med sade att han klart mindes att de beställt en 108-LMM (dock inte original...), men att det var en del strulande innan de fick den leverarad. Inte omöjligt att någon plockat fel LMM och skickat. Vet man om 107 och 108 skiljer sig såpass mycket åt att ME7 systemet skulle balla ur om man stoppar i en 107a?
#452372
*pettson* skrev:Jag har en annan ide efter att ha tagit del av ditt mera omfattande material. Det är inte så att du har en spricka i en av luftslangarna?
Eller överhuvudtaget ett slangbrott nånstans? Ditt system har egentligen en åsikt. Det är att mängden uppmätt luft inte överenstämmer med ditt spjälläge.Tyvärr kan jag inte se via dina samlade fakta om värdet var högt eller lågt.
Om luftmassmätarens signal avviker i förhållande till ett beräknat luftmassa sätts felkod ECM-1300.
Beräknad luftmassa är baserad på gasspjällets läge och motorns varvtal.


Ersättningsvärde
-grundladdtryck
-bakre lambdasondsreglering avstängd
-misständning diagnos avstängd


Felorsak

För högt flöde:
-signalledning kortsluten till spänning
-avbrott på jordledning
-defekt givare
För lågt flöde:
-luftläckage
-kontaktresistans
-signalledningen kortsluten till jord
-avbrott på signalledningen
-avbrott på spänningsmatnings ledningen
-defekt givare


Felsymptom
-försämrad prestanda
Läste igenom dina anteckningar igen. En underlighet med mina felkoder (som väl skulle tala för att 1300 inte lagrats pga osynk mellan spjälläge och uppmätt flöde) är att ECM-1300 lagrats och att det efter denna (eller i alla fall nedanför i utskriften) finns misständnings-koder. Det borde det ju inte finnas om misständningsdiagnosen är avstängd... Eller har jag missuppfattat vad "diagnos" innebär?
#456342
Felet fixat! (hoppas jag!)
Tänkte bara knyta ihop säcken om någon till äventyrs har följt denna tråd och har ett liknande problem. Det var fel på den första LMMen som sattes i. När leverantören mätte upp LMMerna i sitt lager, så visade det sig tydligen att det var fler som det var fel på, för lagersaldot har tydligen minskat abrupt. Hur som helst så går bilen bra igen och jag håller tummarna jättehårt att den skall fortsätta med det!

Over and out!!!
#825904
Provar väcka tråden igen!
V70N 2,4t -00 AUT


Jag har nästan samma problem, dock dör min rakt av efter ca 3 sek efter start. Ger jag den gas så klarar jag att hålla igång den en stund (5 min kanske?) Vid körning går den ganska jämt så länge den får gas. Släpper jag så "Dunkar det till" som om ett motorfäste är kasst typ. Ryckigt alltså, som om det bara finns full gas eller ingen gas. Cruise control har lagt av. Ingen motorlampa lyser eller dylikt. Står jag med nyckeln i läge 2 i mer än 4-5 min så varnar bilen i displayen att spänningsnivån är låg. 11,2V enl VIDA.. Batteriet är bara 1 år gammalt.

Kopplar jag ur LMM så dör den inte på tomgång, men går fortfarande ryckigt. Vilka felkoder jag får upp är nog ganska ointressant va? (har inte kollat)

Jag bytte min lmm på volvo förra året och då hade jag en massa andra felkoder (OCH motorlampan lös konstant!).. ECM 260 tror jag? (minns ej vilka!) Motorn gick hyffsat bra.. Bättre än nu! :D Och den blev underkänd på SBP.

3900:- för LMM igen, NEJ TACK!

Denna gången har jag bara ECM-1300 Luftmassemätare För lågt flöde.
Ingen motorlampa eller dylikt.
Jag skulle inte sätta pengar på att LMM är kass igen.

Men som någon skrev:

För lågt flöde:
-luftläckage
-kontaktresistans
-signalledningen kortsluten till jord
-avbrott på signalledningen
-avbrott på spänningsmatnings ledningen
-defekt givare

Var börjar jag?
Min kylarfläkt startar direkt när jag stänger av motorn.. (Tempgivaren!?)
Bilen dör på Tomgång.. Kopplar jag ur LMM så funkar det men inte perfekt gång.
Hur kollar man Jorden?
Jag ska köra iväg och skaffa lite startgas och spraya lite på alla slangar sen.


Snälla, Brainstorma med mig! Alla förslag mottages! Ska boka tid på volvo på måndag om jag inte rer ut det i helgen!!
#826182
ozzzy skrev:Provar väcka tråden igen!
V70N 2,4t -00 AUT
Fel forumsdel :wink:
ozzzy skrev: Vilka felkoder jag får upp är nog ganska ointressant va? (har inte kollat)
Eh, nej, det är inte ointressant... Varför skulle det vara det?
ozzzy skrev: För lågt flöde:
-luftläckage
-kontaktresistans
-signalledningen kortsluten till jord
-avbrott på signalledningen
-avbrott på spänningsmatnings ledningen
-defekt givare

Var börjar jag?
Listan är väl rätt bra sorterad tycker jag. Bara börja från toppen och jobba dig neråt.
#826479
Lucif3r skrev:
ozzzy skrev:Provar väcka tråden igen!
V70N 2,4t -00 AUT
Fel forumsdel :wink:
ozzzy skrev: Vilka felkoder jag får upp är nog ganska ointressant va? (har inte kollat)
Eh, nej, det är inte ointressant... Varför skulle det vara det?
ozzzy skrev: För lågt flöde:
-luftläckage
-kontaktresistans
-signalledningen kortsluten till jord
-avbrott på signalledningen
-avbrott på spänningsmatnings ledningen
-defekt givare

Var börjar jag?
Listan är väl rätt bra sorterad tycker jag. Bara börja från toppen och jobba dig neråt.
Oj! Det såg jag inte.. Jaja.. Får släppa loss med startgasen när man får tid!
#1297602
Väcker liv i en gammal tråd eftersom min -99 T5a uppför sig precis likadant.

Tidigare/hittills gjort.
Bytt gasspjället till ett från Atech för knappt två år sedan, har inte varit några problem med det.
Bytt LMM, det satt i en 0280216088, vad jag har kunnat läsa mig till så ska det vara 0280218108, bytte till bättre beg sådan, testat med ytterligare en till likadan.
Bytt luftfilter och rengjort luftboxen.
Bytt termostat och temp sensor för kylvatten och insugsluft, laddtrycksgivare och vevaxelsensor.
Bytt tändstift och tändspolar.
Kollat läckage med startgas.

Ska kolla felkoder på Bilia i nästa vecka (tidigast dom hade möjlighet, vet inte om det finns några koder eftersom lampan inte lyser, den blinkar dock till när bilen rycker som värst).
Det är mestadels när bilen är varm som den rycker vid körning och kan stanna vid tomgång, och ETS + motorlampan blinkar till, vissa gånger stiger tempnålen ett eller två hack, oljelampan blinkar till ibland också. Varven hoppar mellan 300-1500, oberonde om man släpper pedalen eller trycker den i mattan. Vad jag vet så borde det utesluta spjället, dels för att det är kontaktlöst och dels för att det borde ändra läge när varvtalet höjs.

Känns som att det kunde vara LMM trots allt, men övriga idéer är välkomna.
S90 med 21 tum däck

Det gör den visst. Jag har 245/45-18 vinter[…]

Lättast är att leta upp tryckvakten och […]

Du måste ha en fruktansvärt otur, jag k[…]

Kan du lägga upp en bild vid tillfälle?