Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Emilio
Hejsan

jag håller på å bli komplett skogstokig... Har haft ett s*tans rabalder med min abs, den har felkodat på allt möjligt och nu senast så varnade den på höger bakgivare.

Bytte givaren mätte upp alla kablar å och det var inga problem, tror ni den slutar felkoda?!? Givetvis inte...

Läste en massa olika beskrivningar på olika forum om att boxen kan ha gett upp och att man kan löda om den, skitbra tänker jag då jag har lödvana!!

Hittar en bra beskrivning på vart den sitter (under abs-pumpen) och hur man ska göra, går ut till bilen, ganska glad att jag äntligen (antagligen) funnit felet.
Börjar plocka ner luftburk och dyl. för att komma åt boxen och till min stora förvåning så kan jag inte hitta nån box?!?

Är jag komplett tafatt eller är min bil olik alla andras?

Bilen är en Volvo 855 gle -93

Bild

Bild

Bild

Bild
av *pettson*
Konstigt.. på bild 2 har du ju hakat av kontakten på styrboxen till ABS systemet...
Det du läst om gällandet styrdonet UNDER abs systemet är på betydligt nyare modeller.
Användarvisningsbild
av Emilio
*pettson* skrev:Konstigt.. på bild 2 har du ju hakat av kontakten på styrboxen till ABS systemet...
Det du läst om gällandet styrdonet UNDER abs systemet är på betydligt nyare modeller.
Är det absboxen?!? Ser mer ut som nån motorstyrning eller nått...
Jag hakade bara av den kontakten för jag tänkte ta bort boxen så det skulle bli mer utrymme.
Användarvisningsbild
av Emilio
Är det barnsjukdommar med lödningarna på denna boxen med?
Isf är det något man kan återgärda själv?
av *pettson*
Det är ABS boxen.
Nej den har inte några direkta barnsjukdomar. Men däremot kan det ändå bli fel. Bara för man har ett fel så måste det ju inte vara samma som 1000 andra har. Ta och mät på dina givare ifrån den kontakten. Anser du givarna vara hela så måste alltså boxen ha fel. Då bör problemet ligga i boxen.
Om givaren/nainte är hela så har boxen rätt. Eftersom du då mäter i kontakten och inte i styrdonet, så finns felet nånstans mellan kontakten och givaren som är felaktig. Bara att börja frilägga kabel och lösa problemet.
Användarvisningsbild
av Emilio
*pettson* skrev:Det är ABS boxen.
Nej den har inte några direkta barnsjukdomar. Men däremot kan det ändå bli fel. Bara för man har ett fel så måste det ju inte vara samma som 1000 andra har. Ta och mät på dina givare ifrån den kontakten. Anser du givarna vara hela så måste alltså boxen ha fel. Då bör problemet ligga i boxen.
Om givaren/nainte är hela så har boxen rätt. Eftersom du då mäter i kontakten och inte i styrdonet, så finns felet nånstans mellan kontakten och givaren som är felaktig. Bara att börja frilägga kabel och lösa problemet.
Tack för svar.

Okej, för jag mätte upp min höger bakgivare och den var paj så jag bytte denna och felet kvarstod.
Men jag fick ett tips här på forumet om att mäta på andra hållet, alltså i kablarna mot boxen och vid tändning så skulle det vara mellan 1.5 och 2.5 volt (tror jag) och om det inte var det så skulle det vara boxen som det var fel på.
Och jag höll mig inom de volttalen.
Så jag kan utesluta kabelbrott men kan man även utesluta boxen på det?

Tack för svar.
Köra EX90 med släp

Jag körde ett ordentligt stort släp med […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]