Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hhallg
Hej Är det någon som har testat den s.k. WD40-metoden på en B5252S motor eller annan Volvo motor.

Se

http://www.stcs.nu/forum/viewtopic.php?f=3&t=214877&sid=fc690b486a36456bf4477cc14c00158f

Har du testat WD40-metoden?

Japp, det funkar kanon. Motorn slutade dra olja! 8% [ 20 ]
Japp, men jag märkte ingen skillnad! 3% [ 7 ]
Japp, men det är inget jag rekommenderar! 1% [ 2 ]
Näpp, har inte testat! 88% [ 216 ]

Antal röster : 245
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Nej.

Det där förefaller vara et GM-problem då opel dras med samma sak och där så används väl wd40 och så gasar man rejält så att ringarna vibrerar loss. Våra motorer kan dra en del olja även om dem är fullt friska och när dem väl börjar dra rejält så är det oftast bara den gamla men väl beprövade borra-och-stoppa-i-överdimensionskolvar-metoden som gäller då cylinderloppen slits rejält. Såvida den inte läker eller att det är dags för nya ventiltätningar.
av *pettson*
Ledsamt att läsa.. Slå i så tunn vätska gör ingen nytta whatsoever. Fundera en gång till på om kolvringarna är täta på det sättet egentligen. Ta en kolv framför dej och kika på om kolvringarna är täta i skarvarna på ringen. Och om dom är täta motkolvkroppen.
Oljeförbrukningen på opel handlar oftast om dålig vevhusventilation eller om krypkörning som dödar kolvringarna. Inget av det löser man med wd40 eller 5-56..
Inom GM gör man inte överhuvudtaget så vid arbete.
Jag jobbade på opel, det är att slå i olja i cylindrarna för att få tätt så start kan ske, sen är det ut och gasa så ringarna lossnar. Endast tempen i kombination med rörelsen löser problemet. Dom motorer som inte är för gamla och som drar olja, byts ut på goodwill mot en beg som inte drar olja. Där försöker man inte ens att gasa ur motorn.
ATF olja används när det koksat på ventilskaft och ventiltalrikar. Samt vid dålig katalysatorverkan.
Först upp på 5000rpm och i med atf olja i insuget via vacumslang.. Kör i ca 0,5 liter. håll varvet uppe och låt den suga vanligt kranvatten. Resultatet är en kraftig ångtvätt som spränger bort atf oljan, atf oljan i sin tur häftar väldigt bra på sot. Så när atf försvinner så försvinner sotet.
Saab använder inte heller metoden. Den är meningslös..
Vad jag noterar så har dom dessutom skrivit att: *sköljde med biltema olja, den blev märkligt svart*
Ingen som helst koll på att det inte spolar olja som en högtryckstvätt under kolvarna. Ingen som helst koll på att cylindrarna inte spolas totalt..
Däremot lyckades man skölja ur gammal olja ur tråget. Nåt alla borde göra nångång då o då.
Oljebyte till annan sort gjordes däremot, det bör vara lösningen på frågan. En annan olja och alltså en annan förbrukning..
av jensa30
Detta handlar alltså om att få ren motorn invändigt??
På min 240 körde jag ju i 4 liter diesel istället för oljan, körde några minuter sedan i med fräch olja, gjorde det vid 30000 mil, den hade gått 43000 när jag sålden den utan ett enda läckage och ingen oljebörbrukning, den hade gått 58000 när den skrotades.

inget man vågar i nyare bilar kanske!
Köra EX90 med släp

Jag körde ett ordentligt stort släp med […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]