Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gant73
Jag har en 855 med automatlåda. Jag vet att man ska ha växelspaken i läget P när man stänger av motorn. Men vissa gånger har man lånat ut bilen till bekanta som är vana med maunell-växlade bilar och bara stänger man motorn när växelspaken fortfarande är i läge D eller R. Min fråga är om det kan förstöra något om man stänger av motorn när växelspaken är i läge D eller R. Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av nolimits
Nä, den tar ingen skada av att stannas i D-drive läge om nu bilen står stilla naturligtvis.Däremot så tyder det ju på en viss okunskap hos den som framför en automatväxlad bil om den inte läggs i P-park läge vid stop av motorn.Finns ju även en och annan som använder N-neutral till detta av någon anledning.Vill man däremot vara riktigt petig så känner ju bilens elektronik av om man har tänkt förbereda stop av motorn med P-park läget i när D-drive läget är försatt ur spel för stunden.

Det hela påminner mig om en debatt med vänner för en tid sedan där man diskuterade varför somliga går igenom hela växelregistret neråt på en manuell bil innan stoppet där andra lägger den i neutral direkt och frirullar fram till stoppet.
Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]

Bifogar ett schema med färgkoder för kab[…]