Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Har sökt runt men inte hittat något som passar mig.

Jag har fått lite problem med AC på 850in. Jag misstänker att kompressorn går på max hela tiden, det låter nämligen som det. Tycker jag känner hur bilen rycker till lite om jag ligger i konstant fart. Vilken typ av kompressor sitter det på denna bil, av/på eller en som hela tiden är på? Luften som kommer in i kupén är kall, fast den var faktiskt mycket kallare i början av sommaren. Kan för lite kylmedie orsaka detta problem eller är det något annat?

Det gäller en 850 S 140hk -96.
Användarvisningsbild
av ketto
Är en av/på kompressor! Men tar de lång eller kort tid mellan ryckningarna? Lång tid, då är allt okej! Kort tid, för lite gas i systemet!

Ryckningar är normalt när den slår till eller av!

Slår den inte till alls, kanske bara i början, för stort avstånd mellan kompressorn och magnetkopplingen! Räcker me att schimsa ner avståndet!
Användarvisningsbild
av Fisch
Det är ganska kort tid mellan ryckningarna. Hoppas det inte är någon läcka nånstans nudå... :)
av 2444ever
ketto skrev:Är en av/på kompressor! Men tar de lång eller kort tid mellan ryckningarna? Lång tid, då är allt okej! Kort tid, för lite gas i systemet!...
Får man slinka in med en fråga, hur mycket är lång/kort tid? vad räknas som normalt/onormalt?
av xxargs
en ganska normal intervall när fläkten är på ca 1/3-del fart är 10 sekunder påslag och 20 sekunder avslag, varierar dock en del mellan olika bilmodeller.
---

Upplevd kyla är alltid subjektivt - det är termometer som gäller.

Nu i den här fuktiga sensommaren så används en stor del (faktiskt största delen...) av kylkapaciteten till att avfukta luften och den delen drar massor av kylkapacitet vilket gör att det är mindre kapacitet kvar för att just sänka temperaturen på luften.

körde lite coolpack (gratismjukvara från danfoss) och kollade:

1:
om inluften är 25 grader och 50% Rh och och utluften är satt på 6 grader C (kondensorns yta satt på 2 grader) samt ventilationsmängden är satt på 300 m^3 i timmen så är behovet 1.896 kW för att kyla luften och 1.1 kW för att avfukta luften (skapar 1.6 liter kondens i timmen) med totalt förbrukning av 3.0 kW - ca 63% av kylan som kompressorn skapar upplevs som kyld luft.

2:
går man till som det ser ut idag med 25 grader och 95% Rh luft ned till 6 grader ur munstyckena (fortfarande 300 m^3/h) så drar själva nedkylningen av luften ungefär samma energi, 1.9 kW medans avfuktningen nu drar 3.175 kW (skapar 4.57 liter kondens i timmen) och tillsammans kräver 5.1 kW av AC- anläggningen. - bara 37.5% av kylkapaciteten används för att kyla själva luften medans resten går åt för att fälla ut kondens.

3:
Om vi har fall att AC bara klarar 3 kW kapacitet enligt. uppställning punkt 1 - så har man vid 95% Rh i luften bara två vägar att välja - antingen tillåta högre temperatur på utblåset om man vill ha fläkten på fullfart - som i det här fallet ger ca +15 grader ut ur munstyckena vid 300 m^3/h (luften upplevs inte vara speciellt kall) och det fäller ut ändå vatten för 2 kW kyleffekt (2.8 liter/h), eller så får man minska farten på fläkten, till i det här fallet 180 m^3 i timmen om man fortfarande vill ha +6 grader ur munstyckena (vattenproduktion är då 2.75 liter timmen).

Med ovanstående så vill jag säga för att bedöma nuvarande kyla i jämförelse med tidigare tester så måste man testa i samma driftförhållande och samma luftfuktighet på luften som det var när man kollade förra gången - luften fuktighet har stor betydelse på om AC:n orka kyla ända ned till tex. 6 grader vid 25 grader och fullfart eller inte.
av Kubiac
Min kompressor går på max hela tiden och verkar inte slå ifrån.
Nån som vet vad det beror på?

Kyla verkar jag ha i bilen så det är inget bekymmer.
Rören in till kupen blir iskalla båda två.

Men Kompressorn verkar inte vilja slå ifrån.
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]