- ons 08 feb 2006, 11:42
#29569
Hej,
Jag har en Volvo 855 2,5 SE -95. Jag hade den på service pga problem med tomgången (var tvungen att ge gas i ca 15-20 sek vid start annars dog den) . Killen rengjorde gasspjället och bytade tändstift, fördelarlock och rotor. Nu startar den utan problem men när den är varm ligger tomgången på ca 1400-1500 varv/min.
Servicekillen nämnde detta och att det kunde vara tomgångsmotorn, men kunde jag leva med denna höga tomgång så sparar jag 1600 kr som en ny sådan kostar.
Jag har sökt på forumet och enligt vad jag har läst så är:
Tomgångsmotor = Tomgångsventil
Stämmer detta???
Om ovanstående stämmer ska man kunna rengöra denna som jag har förstått det, men jag har hört olika varianter bla spruta 5-56 in i den, vad är det korrekta sättet att försöka fixa till den? Eller det är bara att köpa en ny?
Ubbe
Jag har en Volvo 855 2,5 SE -95. Jag hade den på service pga problem med tomgången (var tvungen att ge gas i ca 15-20 sek vid start annars dog den) . Killen rengjorde gasspjället och bytade tändstift, fördelarlock och rotor. Nu startar den utan problem men när den är varm ligger tomgången på ca 1400-1500 varv/min.
Servicekillen nämnde detta och att det kunde vara tomgångsmotorn, men kunde jag leva med denna höga tomgång så sparar jag 1600 kr som en ny sådan kostar.
Jag har sökt på forumet och enligt vad jag har läst så är:
Tomgångsmotor = Tomgångsventil
Stämmer detta???
Om ovanstående stämmer ska man kunna rengöra denna som jag har förstått det, men jag har hört olika varianter bla spruta 5-56 in i den, vad är det korrekta sättet att försöka fixa till den? Eller det är bara att köpa en ny?
Ubbe