Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Simoneee
Hej

Har precis köpt min första bil som är en 850 glt 93:a och fick med ett par larmdosor, de är av sorten Volvo Guard Alarm 2. Men upptäckte snabbt att den ena funkar inte och den andra är på väg att ge upp (har bytt batterier mm), men kruxet är att jag inte kommer in med mina nycklar heller, dvs det nycklarna fungerar inte. Utan bara fjärrlåset. Så mina frågor är:

1- Var kan jag handla en larmdosa VGA 2?

2- Varför fungerar inte nycklarna på dörren? Jag kan ju starta bilen med den?

Mycket tacksam för hjälpen
av nypa00
Simoneee skrev:Hej

Har precis köpt min första bil som är en 850 glt 93:a och fick med ett par larmdosor, de är av sorten Volvo Guard Alarm 2. Men upptäckte snabbt att den ena funkar inte och den andra är på väg att ge upp (har bytt batterier mm), men kruxet är att jag inte kommer in med mina nycklar heller, dvs det nycklarna fungerar inte. Utan bara fjärrlåset. Så mina frågor är:

1- Larmdosorna kan du köpa på Volvo, dock är de dyra där, köp Cargard's larmdosor, är princip samma fjärr men ungefär till halva priset - de säljs av de flesta bilstereo företag såsom BRL, MDS och liknande.
Kolla även Tradera, Bildelsbasen eller Blocket för det kommer ut dosor där med jämna mellanrum.

2- Kan vara som så att tidigare ägare har bytt handtag och lås, de som du har på din bil nu - är de plast svarta eller lackade?
av Simoneee
nypa00 skrev:
Simoneee skrev:Hej

1- Larmdosorna kan du köpa på Volvo, dock är de dyra där, köp Cargard's larmdosor, är princip samma fjärr men ungefär till halva priset - de säljs av de flesta bilstereo företag såsom BRL, MDS och liknande.
Kolla även Tradera, Bildelsbasen eller Blocket för det kommer ut dosor där med jämna mellanrum.

2- Kan vara som så att tidigare ägare har bytt handtag och lås, de som du har på din bil nu - är de plast svarta eller lackade?

Tack för ett utförligt svar, jag har gråa handtag?
Användarvisningsbild
av sjoling
Du kanske måste synka din larmdosa med larmet, men du säger väl att du inte kan låsa upp bilen heller??? hur har du kommit in i bilen innan?
Funkar inte nyckeln i låset är det fel på kolven eller så är det helt fel kolv
av gant73
Jag har liknande problem. Köpte också en 850GLT -97 idag. Bytte batterierna till båda larmdosorna när jag kom hem. Ena larmdosan gick inte att para ihop med larmet. Förra ägaren sa att han inte har använt den då det bara var han som använde bilen. Kan man på något sätt kontrollera om larmdosan är sönder? Tack på förhand.
av nypa00
Simoneee skrev:
Tack för ett utförligt svar, jag har gråa handtag?
Okej, gråa som dörrens lister?
Då kan det nog vara så att tidigare ägare har bytt cylindrar i dörrarna eller så är de inte använda på ett tag så de har fastnat. Prova med lite låsspray och se om du kan få cylindern att börja röra sig, akta så du inte vrider av nyckeln.
av nypa00
gant73 skrev:Jag har liknande problem. Köpte också en 850GLT -97 idag. Bytte batterierna till båda larmdosorna när jag kom hem. Ena larmdosan gick inte att para ihop med larmet. Förra ägaren sa att han inte har använt den då det bara var han som använde bilen. Kan man på något sätt kontrollera om larmdosan är sönder? Tack på förhand.
Jag vet inte hur det är med VGA2 dosorna, då jag har ett Cargard larm i min 854 och Cargards larmdosor, men när jag trycker på knappen så ger de ifrån sig ett litet knepigt skorrande ljud, tryck på avlarmningsknappen och se om dina dosor låter. Om du bara har en dosa skulle jag leta efter en till, alltid bra att ha en extra ifall att din ordinarie skulle sluta fungera.
av Simoneee
Bild

Så här ser min larmdosa ut, jag har letat i webbutikerna och endast hittat den med fyra gråa knappar (cargard). Dvs dosan är svart med fyra knappar ovanför varandra, fungerar den också eller måste jag hitta exakt som min?
av nypa00
Simoneee skrev:Bild

Så här ser min larmdosa ut, jag har letat i webbutikerna och endast hittat den med fyra gråa knappar (cargard). Dvs dosan är svart med fyra knappar ovanför varandra, fungerar den också eller måste jag hitta exakt som min?
Japp, den med 4knappar fungerar också. Och den är betydligt billigare om man hittar den som begagnad exempel på Tradera eller Blocket än att köpa den ny på ex Volvo.
Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]

Bifogar ett schema med färgkoder för kab[…]