Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har tidigare känt av att bilen tapapt kraft och hackat till någon gång då och då under senaste månaden men kompisen tyckte vi skulle testa att stänga av ac. Nu har den varit av så det är inte det som är problemet i detta fallet. Har kört över 200 mil med husvagn utan ett problem sedan dess.

Men fick ordentligt problem med min v70 för en vecka sedan då den tappade kraft och dog mitt i en rondell (känns som bensinstopp), gick att starta direkt igen och jag kunde hanka mig in på en p-plats mha ett antal omstarter då bilen dog i princip direkt men gick att starta om direkt igen.
Bilen stod ett par timmar på parkeringen innan vi skulle köra den till Volvo, då startar den direkt, går som en klocka till Volvo. Pratar med dem och de anser att jag ska köra med den tills den lägger av pga långa väntetider.

Ska köra därifrån och bilen startar, står på tomgång och börjar igen. Varvmätaren ligger runt 900 men varvar upp till 1300 och ner igen om och om igen i snabba intervaller (ojämn tomgång). Sedan dör den men går om igen att starta och hoppa in på parkeringen. Volvo tar in bilen men hittar inget fel under flera testkörningar.

Hämtar bilen idag, åker iväg och kör sammanlagt ca 15 mil, bilen går kanon, inte ett problem. På väg hem dör bilen på en påfart till motorväg. Får igång den, vi varvar upp den, det "hoppar" lite men lyckas köra en bit. Bilen dör och vi startar och den dör direkt igen ca 10 ggr innan vi lyckas köra hem till mamma och parkera där. Bilen står en timme och när vi ska hem igen går den klockrent.

Vad kan vara felet???
Om nu det är samma fel som 850 haft med samma symptom (sporadiskt, funkar bra kall, kan dö helt när den är varm, går bra på tomgång, rycker vid gaspådrag, funkar bra om man varvar upp till 3000 varv) så är det mest troligen fördelarlock och rotor, så släng ett öga dem också.
Jag har haft liknande problem med min 855 från 1993. För mig inträffade det mest vid motorbromsning/urkoppling efter typ motorvägskörning och landsvägskörning. Det inträffade alltid när jag hade lite bensin i tanken (kört ca 55-60 mil enligt trippmätare) Sedan jag har börjat tankat kring 50-55 på tripmätaren har jag aldrig haft problem. Så för mig är problemet löst :)
johan086 skrev:Jag har haft liknande problem med min 855 från 1993. För mig inträffade det mest vid motorbromsning/urkoppling efter typ motorvägskörning och landsvägskörning. Det inträffade alltid när jag hade lite bensin i tanken (kört ca 55-60 mil enligt trippmätare) Sedan jag har börjat tankat kring 50-55 på tripmätaren har jag aldrig haft problem. Så för mig är problemet löst :)
Haft både lite bensin i och nästan full, så det verkar inta avra problemet heller. Förbannat irriterande när den går sönder då och då bara. Hellre att det går paj och man kan laga, nu är ju bilen helt opålitlig...

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]