Sida 1 av 1
Motorbyte 855 10v till 20v
Postat: sön 25 jul 2010, 11:47
av Mats65
Hej, har en 94as Volvo 855 10v som är defekt,
Har införskaffat mig en Volvo 94a 850 20v som jag ska ta motorn ifrån.
Den stora frågan är? Vad ska man flytta med den nya motorn?? Styrbox för insprutning/tändning??
Är d nått mer man ska tänka på eller flytta med???
Mvh
Mats
Re: Motorbyte 855 10v till 20v
Postat: sön 25 jul 2010, 11:56
av Marlboroman
Du lär förutom motorn flytta över hela kabelhärvan till insprutningen med boxar. 10 och 20V har nämligen olika styrsystem.
EDIT: Och just ja, du får hoppas att inte bilprovningen råkar upptäcka bytet, för då kan det bli riktigt tråkigt.
Re: Motorbyte 855 10v till 20v
Postat: ons 28 jul 2010, 00:40
av StefanT5
Men det borde väl gå att regbesikta med den motorn eller?
Re: Motorbyte 855 10v till 20v
Postat: ons 28 jul 2010, 00:50
av Marlboroman
StefanT5 skrev:Men det borde väl gå att regbesikta med den motorn eller?
Nix. Det är en -94 och då är reglerna som sådana att det är för privatperson praktiskt sett omöjligt att få igenom den. Men visst krånglar man och donar tillräckligt och anser det värt dem där 50.000:- ett körcykelprov som krävs kostar så kan det väl gå.
Alternativet annars är ombyggt fordon, men där så är det oförsvarbart dyrt. För bara vad ombyggnationerna kostar så så får man åtminståne en fin glt, eller värre...
Re: Motorbyte 855 10v till 20v
Postat: ons 28 jul 2010, 00:58
av StefanT5
Ok är de så petiga hos bilprovningen.
Kan väl hoppas att de inte ser något annars blir det en tråkig historia för Mats65