Sida 1 av 1

hur shimsar jag?

Postat: ons 21 jul 2010, 20:24
av bjarnmark
hej , som rubriken lyder...hur gör man har en volvo v70 glt -98, hör inte att magnetkontakten drar, så tänkte kanske att det hjälper om jag shimsar den, men hur gör jag på lättast sätt?

Re: hur shimsar jag?

Postat: ons 21 jul 2010, 21:45
av mcjonte

Re: hur shimsar jag?

Postat: ons 21 jul 2010, 23:27
av mackan_
Här är två andra trådar, läs på den sida jag länkat till, det är två olika bra guider hur de gjort. Sidorna vill inte alltid funka tyvärr, hoppar igång lite då och då. Citerar de inläggen som är bra längre ner.
Nån sån platta som syns i länken ovan använde inte jag eller någon annan som jag läst gjort samma sak, troligen lite overkill och extra jobb. Ganska mycket extra jobb faktiskt om man inte har en verkstad.

Jag gjorde det idag, och det gick bra, ta det bara lugnt och metodiskt. Bor du i närheten av Kalmar kan jag hjälpa dig. På vår volvo v70 140hk -00 så var det smidigast att bara lossar på kompressorns 4 bultar så den blir lite flexibel att jobba med. Sen är det bara att skaffa materielen och sen rocka på :)
http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... c&start=60
http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... c&start=15

Sammanfattning av shimsjobb magnetkoppling:
Symtom: Kylan i bilen läcker INTE, men efter några minuters körning med låga varvtal, stekhetta eller lågfart typ stadskörning slutar kylan o funka.

Är det magnetkopplingen? JA om du får iskall luft några minuter i början innan motorn blir för varm och varm fuktig luft kommer i stället.
Mät spelet mellan kopplingsskivan o kompressorn då ecc:n står på off. Ska vara 0,3 - 0,6. Min var på 1,15 mm
Testa också - knuffa till platta in mot kompressorn. Börjar den snurra o kylan kommer - shimsa om.

Fixa verktyg mm: Några stycken M5-skruva 30mm lång, kan bågfilas ner till 25 mm (20 mm var för korta för mig). Fixa fast spärrnyckel nr 10 + ev. nr 14 (biltema billig och smal.) + standard verktyg.

GLÖM INTE O MÄT DITT SPEL NU!

Börja jobba: - Har en V70 2,5T - 98 dvs. mycket skit som trängs under huven. OBS Detta går att fixa utan att flytta servo o generator.
Lyft bilen och säkra med pallbockar. Bort med höger framhjul. inne i skärmen (bakom hjulet, till höger - kolla Haynes annars) skruvas två plastskruvar bort så innerskärmsplastskyddet kan böjas - kolla plastskåran - för att senare kunna lossa 2 st. yttre kompressorskruvar + remjobb. Bort med stora plasten sen under fronten. Flytta undan kylarvätskebehållaren - bakåt mot torpedväggen alltså, så du kommer åt remmen bättre.

Lyft bort remmen: skaffa fram nåt bra järn typ ca 25 mm brett som kan böjas till ett L . L:ets ände ska sen in i remspännarens centrumnav (ser ut somett tjockt +) och vridas medsols i botten. Då finns ett litet hål i ovankant på remspännaren som ligger med ett annat hål bakom - peta igenom en lång tunn skruv där = remspännaren ute ur räkningen. Nu kan remmen obehindrat lyftas bort, dra den över ett ospårat hjul så går det lättare. Ta bort skruven sen så inte remspännaren spänns i onödan.

Lossa kompressorn sen: Yttre två skruvar (nr 14) tas bort genom undanvikta plastskärmen. Övre, inre skruven tas uppifrån (superbökigt, men det går, håll undan slangar o dyl, tejpa fast dem så länge). Inre nedre skruv tas underifrån.
Därefter kan man vrida magnetkopplingen framåt, mot bilen främre, högra hörn. Då blir det lättåtkomligt för nästa jobb.

Lossa magnetkoppling: Fäst två M5 skruvar i kopplingen (som inte återanvänds sen, eftersom gängorna pajar o skadar )
Jag satte i en ringnyckel på ena skruven (nr Cool och bände emot den andra skruven = bra mothåll och man kommer åt centrumbulten (nr 10), för att lossa den.
Därefter ska kopplingen pressas av - i med tre nya M5, minst 25 mm, i de tre hålen som parallellt skruvas i, lugnt o ledigt. Se till o luta navet uppåt när den lossat och ska tas ut så inte brickorna i navet ramlar ut på vägen ut.

Mät brickor, räkna av och släng bort för att nå ner till 0,3 - 0,5 mm.

Sen - skruva tillbaka kopplingen och mät så ditt önskade spel uppnås.

Obs, bakom kompressorn finns ett järn som de inre skruvarna fästs i, "bygeln" har ett markerat läge, nästan på mitten, den ska vara mer upp än ner då kompressorhuset ska skruvas tillbaka Skruva i den övre, inre skruven sist - den är bökigast o då vill man ha kompressorn i perfekt läge.

Lycka till går inte o misslyckas nu Wink
Jag kom åt allt utan att lossa kompressorn. Bort med höger framhjul och lossade ett par skruv i innerskärmen så den gick att vika bort en bit. Tog även bort plastskyddet undertill och sen var det "lätt" att komma åt kompressorn. Jag pallade upp bilen och låg under och skruvade.

Tidigare skrev någon att det krävdes nån vinklad plåtbit för att lossa spännhjulet och få bort remmen men så gjorde inte jag. Spännhjulet har ju en sexkantskalle på sig så det är bara sätta på en skiftnyckel uppifrån och vrida lite medurs så slackar remmen och är lätt att ta av.

Jag kunde precis få plats med 10:ans lednyckel på bulten i centrum av hjulet och skruvade i 2 av de 3 M5-bultarna i hjulet så jag kunde köra ner en skruvmejsel mellan dessa och låsa hjulet när jag lossade det. Som tur var satt denna bult hyffsat löst så det var inga större problem.

Sedan dit med 3:e M5-bulten (25 mm lång) och börja skruva in dem. Som tidigare tipsats om här är det guld värt att ha 8:ans fasta nyckel med inbyggd spärrfunktion som finns på Biltema för 79 spänn. Utan denna hade det varit bra mycket jobbigare att skruva in de tre bultarna.

Blev lite smått orolig när jag skruvat in alla 3 M5:orna i botten och hjulet fortfarande satt fast. Men när jag kände på hjulet med handen satt det löst och jag kunde dra av det med handkraft. Det är ganska tight att få bort hjulet när det väl är löst men med en medhjälpare ovanifrån som bänder lite lätt i motorn med lång skruvmejsel, kofot eller liknande så får man de extra millimetrar som krävs för att få bort det. Det ger sig när man ser hur det ser ut. Var inga större problem hos mig.

I botten på hjulet hade jag två schims, ett väldigt tunt och ett lite tjockare. Jag tog bort det tjocka men det får man ju mäta sig fram till.

Sedan tillbaka med hjulet och skruva fast centrumbulten. Bara att skruva åt tills det tar stopp. Även nu får man ordna ett mothåll på nåt lämpligt sätt. Jag hade bara en stor skruvmejsel som jag lyckades hålla emot på kanten av hjulet samtidigt som jag drog fast med 10:ans lednyckel.

Lycka till och fråga gärna mer om du undrar över nåt.