AC problem, 855 -97 - LÖST (så länge)
Postat: sön 18 jul 2010, 10:57
Jag har problem med ACn, kyler inte alls.
Vid 16 grader utetemp och mulet kommer den ner till 18 grader. Vid 22 grader utetemp och gassande sol kommer den inte ner till mindre än 25 grader.
Kollat genom lite här och det pratas om att höra att kompressorn går igång, men hur fanken hör man det när allt man hör är motorn?
Har kikat lite på glappet på magnetkopplingen, och det ligger på 1 - 1.05mm vilket är alldeles för mycket. Men felet med för stort glapp i magentkoppling verkar symptomet vara att ACn funkar iaf ett litet tag och sedan slutar kyla, även för de med 1.15 mm glapp. Min kyler dock inget alls. Så just nu kan vi bortse från magnetkopplingen antar jag?
Kondensorn ser ren ut, så den borde kunna kyla bra.
Läste i en annan tråd här att man kan känna på rören till kupén.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 79#p423983
Och det lilla röret är "pinkjummet" men det grövre röret är hetare. Och då är det redan där något som är fel verkar det som. Vad?
Jag har hittat en engelskspråkig guide, för hur man kommer åt/byter förångaren.
http://woodjoiner.com/volvo/
1. Vad för symptom ger en felande förångare?
2. Om jag ska göra detta ingrepp med att byta förångare, antar jag att man måste tömma AC-systemet på köldmedel? Finns det någon bra guide på det?
Jag är inte sugen att lämna in bilen på bilmek som har fått en 30 minuters kurs i att reparera AC. Eller vad är eran åsikt?
Nackdelen är att närmsta Avantia-verkstad ligger 18 mil bort (enkel resa). Finns det andra AC-relaterade verkstäder som också tar bilar?
Ska jag i första hand trycktesta systemet, eller schimsa om magnetkopplingen, eller var börjar jag?
Vid 16 grader utetemp och mulet kommer den ner till 18 grader. Vid 22 grader utetemp och gassande sol kommer den inte ner till mindre än 25 grader.
Kollat genom lite här och det pratas om att höra att kompressorn går igång, men hur fanken hör man det när allt man hör är motorn?
Har kikat lite på glappet på magnetkopplingen, och det ligger på 1 - 1.05mm vilket är alldeles för mycket. Men felet med för stort glapp i magentkoppling verkar symptomet vara att ACn funkar iaf ett litet tag och sedan slutar kyla, även för de med 1.15 mm glapp. Min kyler dock inget alls. Så just nu kan vi bortse från magnetkopplingen antar jag?
Kondensorn ser ren ut, så den borde kunna kyla bra.
Läste i en annan tråd här att man kan känna på rören till kupén.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 79#p423983
Och det lilla röret är "pinkjummet" men det grövre röret är hetare. Och då är det redan där något som är fel verkar det som. Vad?
Jag har hittat en engelskspråkig guide, för hur man kommer åt/byter förångaren.
http://woodjoiner.com/volvo/
1. Vad för symptom ger en felande förångare?
2. Om jag ska göra detta ingrepp med att byta förångare, antar jag att man måste tömma AC-systemet på köldmedel? Finns det någon bra guide på det?
Jag är inte sugen att lämna in bilen på bilmek som har fått en 30 minuters kurs i att reparera AC. Eller vad är eran åsikt?
Nackdelen är att närmsta Avantia-verkstad ligger 18 mil bort (enkel resa). Finns det andra AC-relaterade verkstäder som också tar bilar?
Ska jag i första hand trycktesta systemet, eller schimsa om magnetkopplingen, eller var börjar jag?