850 GLT -92 dör på låga varv
Postat: fre 16 jul 2010, 13:10
Hejsan.
Efter bytet av kamaxelgivaren har bilen gått som en klocka, förutom vid låga varv.
Det problemet är gammalt.
Jag trodde först efter kamaxelgivarbytet att även det problemet var avlöst, men så är inte fallet.
Bilen dör inte lika ofta, och heller inte lika lätt, men det händer fortfarande i samband med att kopplingen trycks ned inför inbromsningar/växlingar på låga varv så som vid stoppsljus o dy.
Det sker oftare när motorn är kall, men kan även hända när den är varm.
Jag har ingen felkod på bilen, det är kollat.
När detta inträffar, bluddrar motorn till lite och jag får då parera genom att lyfta kopplingen lite, vilket jag gärna vill undvika. Bytte koppling på den för fem år sedan, och vill inte göra det nu igen när jag vill sälja den.
Kan det vara kopplingen som felar?
Tomgången kan även vara lite upp och ned, även om den nu har blivit jämnare efter byte av kamaxelgivare och fördelare samt rotor.
Har ju som tidigare nämnts, haft bilen på verkstad och jag bad de även då kolla på tomgångsmotorn, men de kunde inte upptäcka något fel.
Hoppas någon kan ha en tanke om vad det kan vara.
Mvh Ulrika
Efter bytet av kamaxelgivaren har bilen gått som en klocka, förutom vid låga varv.
Det problemet är gammalt.
Jag trodde först efter kamaxelgivarbytet att även det problemet var avlöst, men så är inte fallet.
Bilen dör inte lika ofta, och heller inte lika lätt, men det händer fortfarande i samband med att kopplingen trycks ned inför inbromsningar/växlingar på låga varv så som vid stoppsljus o dy.
Det sker oftare när motorn är kall, men kan även hända när den är varm.
Jag har ingen felkod på bilen, det är kollat.
När detta inträffar, bluddrar motorn till lite och jag får då parera genom att lyfta kopplingen lite, vilket jag gärna vill undvika. Bytte koppling på den för fem år sedan, och vill inte göra det nu igen när jag vill sälja den.
Kan det vara kopplingen som felar?
Tomgången kan även vara lite upp och ned, även om den nu har blivit jämnare efter byte av kamaxelgivare och fördelare samt rotor.
Har ju som tidigare nämnts, haft bilen på verkstad och jag bad de även då kolla på tomgångsmotorn, men de kunde inte upptäcka något fel.
Hoppas någon kan ha en tanke om vad det kan vara.
Mvh Ulrika