Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag måste byta främre lambdasond på en Volvo S70 2.5T -99, självklart uppstår ett par frågor :

1. Mekonomen har märket Beru för 1300 och Boch för 1700, finns det anledning att ta dyraste?

2. Om man bytar lambdasond behöver bilen inte programmeras om då på något vis? Risken är väll stor att det är annat märke än vad som satt i bilen tidigare? Och isåfall, vad brukar sådant kosta?

3. De Mekonomen har är anpassade till bilen så man ska inte behöva skarva säger dem? Har ni erfarenhet av detta?

4. Hur jobbigt är det att byta lambdasond på egen hand? räcker det att hacka av par upphängningar till katalysatorn och skruva och och sen på eller krävs det mer jobb än så?

MVH
Snowman
Användarvisningsbild
av wissel
vet inte hur det ser ut på en 1999a faktiskt. V70N är det bara att skruva ur ungefär som ett Tändstift, och kabeln är buntad ner till Kontaktstycket.
Ingen inställning för övrigt, lampan slocknar efter ett tag. Detta gäller alltså V70N.
av snowman
Har du tittat i en handbok och det verkar ganska enkelt.

1. Lyft upp bilen i fören
2. Koppla lös kabeln på främrelambdasond från bakredelen av motorn
3. Skruva ur lambdasonden
4. Rengör
5. Skruva dit nya lambdasond
6. koppla in kontakterna i motorn.

Det stod dock något om att man skulle dra åt med visst moment? Jag har ingen moment nyckel så hur viktigt är det? Och finns det något särskilt märke men ska akta sig för? Kan välja Beru som kostar 1308 samt Bosch som kostar 1692.
av snowman
Hej!

Jag var o hämtade bilen på verkstaden och fick betala 7140 kr för bytet av gasspjället, nu sitter det ett gasspjäll med gul lapp. Främre lambdasonden ska jag själv byta.

Iallafall så gick bilen relativt bra i stan efter att jag hämtat den, märkte av ett par gånger att den "hostade" lite. Idag när vi skulle kör ner dit där jag ska byta lambdasonden så uppstod det en hel del problem.

Den gick först bra att köra på 110 vägen men när vi kom av på 70 - 80 - 90 vägarna så började den få stora problem, i uppförsbacke så hostade/hoppade en hel del. Tryckte jag bara gasen i botten så var det nästan som att den dog. Det lät som att motorn ströps.jag fick byta taktik och istället så snart den började hosta/hoppa så släppte jag kort på gaspedalen och provade igen. Många gånger fick man växla ner en del och självklart tappade vi mycket hastighet så vi fick köra med varnings blinkers till. Kan det vara så att det är just detta som kallas för "limp home" mode?

Planen är att jag ska byta ut lambdasonden mot Mekonomens billigare version i morgon, men frågan är om detta problem är helt och hållet lambdasonden? Kan det vara så att de bytat gasspjället i onödan?

MVH
Snowman
av snowman
Hej!

har nu varit ute och taget bort främre lambdasonden. Jag såg att lambdasonderna satt ganska tätt, ca 20-25 cm och den bakre satt bara några cm in på katalysatorn och inte bakom som jag trodde?

Dessutom visade det sig att Mekonomen givet mig fel lambdasond, Den jag fick var det 4 sladdar i och en helt annan kontakt(liknade mer den bakre lambdasonden) medan den jag nu tog av hade 5 sladdar och ett kontakt don som hade 6 kontakt hål?

Har ni koll på detta? hur ska det se ut?
av Thomas J
Lambdan du köper måste vara av samma märke som sitter i bilen, du skulle ha kollat innan du köpte på mekonomen vilken det var :D
På min bil är det 4 stift efter katalysator och 5 stift före. men det är en V70N 2,4T
av snowman
Måste det vara exakt samma märke? för isåfall är det ju säkert bara Volvo orginal för 2500 kr som gäller? Eller räcker det att kontakterna/sladdarna är rätt? Enligt Mekonomen skulle detta passa men de gjorde de ju inte.
av snowman
Tittade på den jag taget av och där fanns inget märke på den, det stod bara massor med siffror och att den var gjord i Tyskland.
Användarvisningsbild
av wissel
snowman skrev:Måste det vara exakt samma märke? för isåfall är det ju säkert bara Volvo orginal för 2500 kr som gäller? Eller räcker det att kontakterna/sladdarna är rätt? Enligt Mekonomen skulle detta passa men de gjorde de ju inte.
Köpte min på skroten, exakt samma nummer + fabrikat ( Denso) på den så inga misstag där, den har nu gått snart 6000 mil o kostade mig 1000:- inkl.frakt från Norrbottens Bildem.
:D
Användarvisningsbild
av wissel
tror att du får flera svar om denna tråden flyttas till rätt avdelning ?
Eller är det månne samma grejer i din S70 ?

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]