Sida 1 av 2

850 T-5 2,0 bra köp?

Postat: ons 01 feb 2006, 16:35
av T-5
Hallå alla.
Är ny här på forumet, kan dock inte fatta att jag inte hitta det innan.
Grejen är att jag nu är på gång att köpa min första bil, självklart en volvo.

Har hittat en Volvo 850 T-5 och varit i kontakt med försäljaren. På måndag blir det förmodligen provkörning. Har dock lite kluven när det gäller motorn. Är ju inte direkt helt lätt att hitta information om den. Det jag fått fram är att den har 211hk (155kW)och att den är tillverkad för den italienska markanden pga skatterna. Men inget om tex vridmoment, acceration, bränsleförbrukning osv. Vet att det redan finns en tråd som tar upp detta ämne, men det skulle va kul att höra vad alla ni som äger en T-5 med denna motor har att säga om den.

Sen självklart alla andra som har någon åsikt, verkar ju finns en hel del kunnigt folk här :) .

Sen undrar jag om den bara såldes i Italien? För tittar man på internet finns det ju långt fler tyskar som säljer 850 med denna motor.

Aja.... Hoppas ni har lite funderingar om mitt ämne.

Postat: ons 01 feb 2006, 18:17
av Frigge
Är bilen en Import eller svensksåld ?
Är den Importerad skulla jag personligen ALDRIG köpa den.
Med viss tveksamhet skulle jag kanske köpa den om den vore Svensksåld. Problemet med 2,0 t är att den är ganska ovanlig i Sverige.
Detta blir ett JÄTTEPROBLEM om man skulle ha otur att till exempel behöva byta motor av ngn anledning,dom växer inte direkt på träd dom motorerna.

Jag avråder från köp helt enkelt


/Fredrik

Postat: ons 01 feb 2006, 18:27
av ketto
Vissa är skitnöjda me sina bilar även om de är mindre hk i dom!
Gå in här på detta forum prata me killarna!
http://www.nordic85x70club.com

Postat: ons 01 feb 2006, 20:37
av T-5
Frigge skrev:Är bilen en Import eller svensksåld ?

Mjo... Bilen är ju import från början, men har haft en ägare innan här i Sverige. Och enligt bilregistret så har den gått igenom besiktning utan några problem. Men jag förstår även vad du menar i övrigt. Svårt beslut detta.

Postat: ons 01 feb 2006, 21:59
av Frigge
Personligen skulle jag INTE köpa den,inte heller rekomendera den till någon jag känner eller släkting. Tänk på att det blir svårare o svårare att sälja en importbil. Du kommer garanterat ångra dig senare, jag lovar !
Det finns många bilar att välja på bland begagnat,välj rätt.


/Fredrik

Postat: tor 02 feb 2006, 11:18
av Burken
Ja har inte hört någon som inte e nöjd med sin Italien bil... visst de skruvas på mätare.. o ska man upp io 300hk+ så är de ju lite sämre med den motorn...när jag skulle köpa min c70 så höll ja mig borta från dom dock.. kände att man ville ha värsta motorn direkt ;)

Postat: tor 02 feb 2006, 12:15
av Daniel Hansson
Frigge skrev:Är bilen en Import eller svensksåld ?
Är den Importerad skulla jag personligen ALDRIG köpa den.
Med viss tveksamhet skulle jag kanske köpa den om den vore Svensksåld. Problemet med 2,0 t är att den är ganska ovanlig i Sverige.
Detta blir ett JÄTTEPROBLEM om man skulle ha otur att till exempel behöva byta motor av ngn anledning,dom växer inte direkt på träd dom motorerna.

Jag avråder från köp helt enkelt


/Fredrik
Gissar att du själv aldrig ägt en 850 2.0T.. :shock:

Det är upplysningsvis SAMMA MOTOR fast med MINDRE SLAGLÄNGD vilket i sig tar ner den från 2.3l till 2.0l. tror knappst volvo skulle ansträngt sig mer än att byta stakar eller vad dem nu gjorde för att anpassa den "enbart för Italien"..

Det skruvas enligt dem som sysslar med sånt lika mycket på svenska som importerade bilar.. Insider visade T.ex upp en en gammal taxi som hade gått över 70000mil när taxichauffören lämnade ifrån sig den som senare dök upp hos en småbarnsfamilj med 30000mil på mätarn istället.

När det gäller ditt påsteående att en importerad bil är svårare att sälja så kan jag inte säga att den inte är det eftersom jag själv inte har några planer på att sälja min 855 2.0 T5, JAG ÄR SKITNÖJD MED DEN BILEN :D
Det skulle för det första kunna bero på att dem kan sakna servicebok så man inte vet vart man ska vända sig till för verkstäder i Italien för att kolla senaste servicenotiserna och för det andra så betalar man ju inte lika mycket för en importerad som för en svensksåld, så vart ligger förlusten då menar du?

Jag köpte min med fullstämplad servicebok och kamremsbyteslappen från volvo på kamremskåpan. Bilens skick förutom dem sedvanliga stenskotten på huven var och är fortfarande kanon (fem månader och 1500mil senare, Oj Flåt.. jag bytte thermostat i vintras för ca 170 kr)

Jag har själv tyvär inte kört en 2.3l T5 så jag vet inte personligen hur mycket skillnad man känner men det måste vara marginellt, på två fullt fungerande vill säga.. Men däremot så (detta kan man ta med en nypa salt men ändå) En kompis har kört en 2.3l T5 med utbytt större turbo och han sa spontant 2.3an var ju kul o köra men min 2.0l gick fan så mycket bättre..hans var säkert inte lika frisk & kry som min

Mvh
Daniel

Postat: tor 02 feb 2006, 13:41
av blomman
Åker italien import och har inga större problem.Mycket var bytt på den med kvitton.vad beträffar skruvandet på import bilar så är det bättre att köpa italien än tyskland.Mekonomen har löst alla eller dom delar jag har sökt på ett skit bra sätt.Jag tvekade inte att köpa min bil iallafall :D
För övrigt så finns det ju firmor som lever på import så köpare till import bilar finns ALLTID!

Postat: tor 02 feb 2006, 13:43
av T-5
Stort tack för alla svar.
Och det man kan utläsa här verkar vara som på alla andra ställen man frågar, dom som själv har en eller kört en är ofta nöjda eller till och med mycket nöjda medans dom som aldrig kört en ofta är mycket negativa.
Och det säger sig ju själv att ni som äger en borde ju veta bättre.

Så man får väl ta sig iväg och provköra och skapa sig en egen uppfattning.

Postat: tor 02 feb 2006, 18:13
av Frigge
Det första man blir blind på är ögonen.......
Vet inte var i min text jag skrev att 2.0 T5 går dåligt,läste igenom mina inlägg igen bara för att vara säker men hittar inget :roll: .
Inte heller att det skulle vara mycket fel på dom o alla som äger en är missnöjda som faan :roll:
Varför skulle det vara bättre att köpa en bil från Italien :?:
Det är ju just det faktum att det är en Import som är problemet vad gäller skruvade mätare, oavsett om den kommer från Italien eller Tyskland. Personligen skiter jag ju fullständigt i om ni blir lurade eller inte, det drabbar ju inte mig ekonomiskt. 99,9 % av alla Import (ej privatimport) har skruvade mätare, varför då ? Jo för att det är det enda sättat att tjäna pengar på att Importera o sälja Volvo, i grund o botten är dom inte billigare i Tyskland o Italien.

/Fredrik


/Fredrik