Sida 1 av 1
AC läcka. Sökt med UV-ljus. Hjälp
Postat: sön 11 jul 2010, 21:29
av impendill
Hej!
Har idag felsökt AC-läcka med hjälp av UV-ljus och gula skyddsglasögon.
Runt påfyllningsnippeln ser man spår av spårämne med lite grön färg.
Misstänker att det finns en liten läcka i ett av rören från torkarfiltret, men där blir färgen gulaktig.
Laddar upp lite bilder. Svårt att se men är tacksam för om någon kan se antydan till läcka.
Tacksam för svar.

Re: AC läcka. Sökt med UV-ljus. Hjälp
Postat: sön 11 jul 2010, 23:54
av xxargs
plaster och färgämnen kan också fluoricera i UV-ljus - belys ditt pass med UV-lampan så ser du.
mao. strunta i de som lyser med annan färg - du skall bara titta efter oljeslabb med samma 'kulör/färg' som du fann i AC:s påfyllningsventil.
även vanlig olja kan fluorescera, men med oftast annan färg/kulör..
Re: AC läcka. Sökt med UV-ljus. Hjälp
Postat: mån 12 jul 2010, 00:22
av impendill
Då har jag antagligen läckan vid evaporatorn eftersom att jag inte hittade något.
Tycker att jag lös överallt.
Vet du hur man enklast kommer åt för att kontrollera evaporatorn?
Re: AC läcka. Sökt med UV-ljus. Hjälp
Postat: mån 12 jul 2010, 09:06
av xxargs
kollat kompressorn också, vid magnetkopplingen? - där läcker det ofta köldmedier (och ibland syns att det blir oljefuktigt där) om kompressorn står avstängd långa tider och AC har många tusen mil bakom sig.
evaporatorn är svår att få tillträde till för visuell observation och förmodligen är det bättre att prova med en köldmediesensor som kan stickas in eller mäta på ventilationens utlopp/kondensslang när systemet är avstängt.
moderna proffesionella sådana med ir-sensor i sig kan detektera så lite som 2 gram läcka per år (2-3 ppm gas).
då menar jag inte dom billigare katalys-sensorerna som kan köpas ganska billigt på ebay då dessa både falsktriggar för bl.a alkoholer (läs spolarvätska - det som gasar genom slangarna och spolarmunstyckena kan räcka för trigg) och bensingaser samt är relativt okänsliga med ca 30 ppm och mer innan de reagerar.
Re: AC läcka. Sökt med UV-ljus. Hjälp
Postat: mån 12 jul 2010, 12:35
av impendill
Tittade inte så noga runt kompressorn. Ska göra det så snart jag får möjlighet.
Köpte en begagnad kompressor förra året som AC-firman fick montera eftersom att min gamla var kass. De bytte en hel del andra saker också vid det tillfället.
Dock påpekade firman att de fick renovera den begagnade kompressorn jag hade köpt.
Kan det vara så att det är den som läcker?
Vem vänder man sig till om man vill mäta som du skrev vid evaporatorn?
Jag kan såklart plocka isär allt för att själv läcksöka med UV-ljus vid evaporatorn, men det är ju ett ganska så omfattande arbete. Men jag vill gå till botten med problemet.
Re: AC läcka. Sökt med UV-ljus. Hjälp
Postat: mån 12 jul 2010, 18:49
av xxargs
En bra kylfirma skall kunna mäta och leta med riktiga köldmedelssensorer av SWEDAC godkänd kvalitet och ha kunnandet att använda dessa - det ingår i deras akreditering att de _skall_ ha sådan godkänd utrustning för att upptäcka läckage av 5 gram/år.
Dom här sensorinstrumenten är lite väl för dyra för hemmapul (10-20 papp) och det kanske bättre att köpa någon verkstadtimme av en seriös kylnisse som letar ordentligt.
sedan beror det på vad som renoverades i kompressorn - bara magnetkopplingen eller bytte man också axeltätningen??
vid otät axeltätning kan man ha effekten att kompressorn börja läcka efter 14 dagar - 1 månad efter senaste gången den användes och blir tät igen så fort kompressoraxeln snurratt några varv - svårsökt läcka och det är för sådana fel som läcksökningsfärgen i olja är motiverad då där det läcker så finns det också oftast olja.
en Bil- AC är nästan omöjlig att få helt tät och i bilbranchen räknar man kallt med att systemen läcker 20-40 gram kylmedie per år, vilket anses normalt, vilket innebär att dom flesta AC slutar att kyla efter 10 år även om ingen skada har hänt med AC:n eller dess rör och komponenter.