Sida 1 av 2
Reservdels bil eller motorbyte?
Postat: lör 10 jul 2010, 22:11
av Andez
God kväll.
Har en Volvo 854 -95 som jag har lite små saker jag skall fixa på och har räknat ut att det är billigare att köpa en reservdels bil än alla dom delarna som behövs då vissa delar inte verkar allt för lätt funna heller.
Men i mitt sökande så kom jag in på att ev byta till en vit 855 då det kanske kan bli en lite svalare bil och man kan ha en hund bur i bakluckan istället för baksätet.
den 855 jag tittat på är en 94:a och har en motor som gått ~40 tusen mil vilket känns lite mycket då min bara gått straxt över 19 tusen mil. (iofs kan den säkert gå 100 tusen till om man sköter om den...)
Min svärfar kom med iden att vi ev skulle kunna byta motor på dessa två bilar och se till att den vita blir bra och sedan ev sälja min istället för att köra en reservdels bil till skroten, men jag har genom att läsa på olika forum blivit lite funderas om det verkligen är så enkelt.
Min fråga är nu om jag kan byta motor mellan dessa två bilar? ingen av dom har turbo.
854:an har en B5202S (10 ventiler) 93 kw 170 nm slagvolym 1984 dm3
855:an har en B5252S (10 ventiler) 106 kw 206nm slagvolym 2435 dm3
går det att byta motor på dessa tv och få båda lagliga utan allt för stora problem? eller åtminstone 855:an laglig med 854:a motorn? eller skall jag satsa på en reservdels bill istället?
Re: Reservdels bil eller motorbyte?
Postat: lör 10 jul 2010, 23:37
av *pettson*
Vad felas, och hur kom du fram till att en annan bil är en billigare lösning?
Re: Reservdels bil eller motorbyte?
Postat: sön 11 jul 2010, 07:19
av Andez
ac kompressor (tror jag) annars var det någon annan del av ac:n som var bortkopplad för att den inte fungerade, avgasröret måste bytas (hela då någon dum f*n svetsat ihopp det) skulle behöva sommar däck som räcker någon säsong till, en bullt till framdörren samt gas dämparna till bagage luckan.
då jag inte har råd att köpa allt detta nytt och delarna från skrot går på ~10000 (ej inkluderat däck) om jag räknade rätt, en reservdels bil för 3-5000 är en billigare affär (ganska enkel mattematik) men som sagt skulle vara skönt med en vit inte en svart bil och kombi är ju bra när man har hund... men vet som sagt inte om det är lagligt att byta mellan de två bilarna...
Re: Reservdels bil eller motorbyte?
Postat: sön 11 jul 2010, 09:58
av nolimits
Vi gör alla som vi tycker är rätt (förmodar jag) och eftersom du nu har bett om råd så tycker jag att du har helt fel i frågan.Verkar som om du och din svärfar försöker lägga pusslet upp och ner när ni anser det vara lättare att byta motor mellan bilarna istället för att kapa de delarna på avgassystemet som inte är dugliga trots svetsningen samt ser gas dämparna och en kaputt ac kompressor som anledning till detta motorbyte !?.Måste vara en rekorddyr skrotare som tar ca 10 000:- för en gammal ac kompressor, ett begagnat avgassystem och gamla sommardäck !?.Men har ni nu gott om tid över i sommarvärmen och har bestämt er så är det ju bara att fortsätta med era planer.Hoppas det går bra. :D
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
Re: Reservdels bil eller motorbyte?
Postat: sön 11 jul 2010, 11:43
av Andez
vi har inte bestämt oss för att byta motor på dom frågan var om det går att göra lagligt om jag fattat de som står i länken du bifogade och som jag läst x antal ggr sedan tidigare så verkar det mer eller mindre omöjligt att få ett motorbyte godkänt men det står inget om man minskar effekten som det skulle bli i detta fall men motor byte som motor byte verkar de som ända gången man får byta är om man har två identiska motorer av samma tillverkar samma årgång osv osv... så de lutar åt att köpa delarna...
Re: Reservdels bil eller motorbyte?
Postat: sön 11 jul 2010, 13:02
av Rookkeer
Min erfarenhet av att byta motor är att sbp inte har sagt något en polares pappa stoade i en V70t5 motor i sin -96
polare stopade en 855 t5 motor i son intalien import och han sade att han bytt motor men dom sade inget, så om du stoppar i en 10ventilare från en annan årgång så tror jag inte att det kommer bli några problem.
Re: Reservdels bil eller motorbyte?
Postat: sön 11 jul 2010, 14:38
av Andez
frågan är fortfarande inte om den går igenom tvekar inte på att sbp skulle släppa igenom den men grejen är den att om det skulle hända något och det visar sig att man har "fel" motor i så är det inte säkert att du får utt ett öre på försäkringen så det är skillnad på att få den besiktigad och att få den laglig. och jag vill ha den laglig om jag byter motor... det spelar ingen roll om sbp låter den gå igenom besiktningen den kan fortfarande vara olaglig så frågan kvarstå...
Re: Reservdels bil eller motorbyte?
Postat: sön 11 jul 2010, 15:25
av Dalmans
sälj bägge bilarna som dom är och köp en vettig bil!
för två 850, en 94 och en 95:a, varav den ene gått under 20 000 borde man ju kunna få sig en v70 i fint skick.
Re: Reservdels bil eller motorbyte?
Postat: sön 11 jul 2010, 15:30
av Andez
jag har inte två bilar i dags läget jag har 854 -95 som gått ~19000mil som är värd säg 15-20000 20-25 om ac:n hadde fungerat som den skulle..
Re: Reservdels bil eller motorbyte?
Postat: sön 11 jul 2010, 16:01
av *pettson*
En ny ac pump och torkfilter får du för 2500 helt ny. Ett torkfilter för hiskeliga 525 kronor nytt. Jobbet klarar ni utmärkt själva.
Fyllning måste du fixa dock. Det kostar runt 1000kr, ibland mindre beroende på hur allvarligt ni två ser på kvitto.
Ett avgas brukar betinga runt 500 spänn på en skrot komplett från kat och bakåt. Det finns ofta väldigt fina system där då det inte verkar som om nån handlar sånt.
Delar till en dörr, du har inte specat vad men garanterar att det finns på en skrot.
Däck återfinns på skrot, dom är inte skrot för att dom finns där.
du slipper både diverse strul i framtiden och så får du fräscha saker.