Sida 1 av 1
Vevaxeltätning
Postat: mån 30 jan 2006, 20:42
av Ricaro
Hejsan!
Har en kompis som införskaffat sig en 850 GLT från -94 och bland alla papper till bilen så hittade han på något papper en rekomendation om att byta vevaxeltätning. Sa att de är en dyr historia, men är de någon som vet mer exakt hur de går till samt vad sådant går på? På volvo resp icke märkes verkstad. Någon som kanske har något tips om orsak och om de är farligt att åka med de? Antar att byte inte är något man gör själv hemma?
Postat: mån 30 jan 2006, 21:47
av Taxen
Det är den berömda packboxen mella motor och växellåda

Om den läcker så måste lådan lyftas ur och då byter man också koppling när det ändå rivs.Kostar ca 6-8000kr på verkstad.Att förhindra detta är att se till att vevhusventilationen är rengjord,så att det ej blir övertryck i vevhuset

Syns underifrån om packboxen har gått,genom att det läcker ut olja vid kopplingskåpan-motor.
Postat: tis 31 jan 2006, 15:48
av Ricaro
Finns de bara en vevaxeltätning i ena änden? Tänkte att om de är en axel så kanske de borde vara en i varje ände. Då de finns kvitto på att packningen är bytt gnaska nyligen mellan motor och låda, alltså efter de att rekomendationen var utfärdad så kanske feler som sagt är åtgärdat då.
Postat: tis 31 jan 2006, 18:48
av ketto
Ricaro skrev:Finns de bara en vevaxeltätning i ena änden? Tänkte att om de är en axel så kanske de borde vara en i varje ände. Då de finns kvitto på att packningen är bytt gnaska nyligen mellan motor och låda, alltså efter de att rekomendationen var utfärdad så kanske feler som sagt är åtgärdat då.
De finns en på andra sidan oxå! Där kamremmen går! Kolla där oxå!
Lite enklare operation!
Postat: tor 02 feb 2006, 18:31
av *pettson*
Taxen skrev:Det är den berömda packboxen mella motor och växellåda
Om den läcker så måste lådan lyftas ur och då byter man också koppling när det ändå rivs.Kostar ca 6-8000kr på verkstad.Att förhindra detta är att se till att vevhusventilationen är rengjord,så att det ej blir övertryck i vevhuset
Syns underifrån om packboxen har gått,genom att det läcker ut olja vid kopplingskåpan-motor.
det är en bra ide att inte ha för högt vevhustryck.. men det är INTE anledningen till att packningen går..Den blir nämligen sårad av smuts UTIFRÅN.. tills den läcker..
Därav att den nya har filt tätning på utsidan...
Postat: tis 07 feb 2006, 19:19
av Ricaro
Någon prisuppgift på vad den andra tätningen går på att byta?
Postat: tis 07 feb 2006, 19:29
av Sparkz
Som ett kamremsbyte och lite till.