MrTurbo skrev:Snackar vi ett vanligt kompressionsprov eller är det något annat ni far efter nu?
Kolla om det är jämn komp på alla cylindrarna är ju inget komplicerat direkt. Finns
det en vidareutveckling på det? ?:-/
Och dessutom, om alla svar skall vara "Åk till en verkstad och .... " så är ju hela vitsen med ett forum totalt borta. :roll:
Frågan kvarstår: Vad beror röken på? Via sökfunktionen hittade jag en tråd med samma "lösning" som här men även
lite annan info, dock inget svar på om det var lösningen. Några här måste väl skruva bil själva eller kör alla till en verkstad?
Vad är vitsen med att fråga då om man kan allt och svaren inte faller en på läppen?
Den som svarar kan inte ha en susning om att du har tillgång till utrustning och kunskap att använda och tolka den. OCH av ditt svar att döma så är du inte särskilt insatt i vad ett kompressionsprov kan utvisa?
Vad är ett *vanligt kompressionsprov* för dej?
För mej är det ett leakdown test som jag skrev förut. Alltså kompressionstest, kall motor, varm motor, motor tätad med olja i cylindrarna. De svar du får fram kommer att berätta för dej hur den tätar kall, varm, samt med olja som tätning.
DET i sin tur berättar för dej hur sliten din motor är, skillnaden mellan kall och varm berättar hur spelet är i motorn. Hur den tätar med olja kommer att berätta om den är skapligt tät varm eller om den så börjar bli oval eller trattformad. Den kommer också att berätta om det är nederdel eller överdel som inte tätar, om det föreligger ett fel alls just där. Men allt det här visste du säkert redan eftersom du tyckte det var enkelt?
Är lite trött på att folk svarar med en variant av *visste jag väl, kan själv så det så..* Vore man som frågeställare så otroligt kunnig så fanns det ju heller inget att fråga om eller hur, menar varför fråga om nåt man vet? Och ju mindre info du som frågeställare kastar in, ju mindre precist kommer du att få till svars.
Det är inte så att man via datorn kan förmedla 20års mek kunskap inklusive utbildningar och erfarenheter så du kan göra snabbkursen och lätt kan hämta svaret på 5 minuter gå ut och göra en perfekt bedömning, allt är inte glasklart och svart eller vitt. En del saker måste tolkas. Ibland är det bättre att göra som det sagts. Gå till en verkstad du litar på, få ett SÄKERT svar. ELLER så är det att börja från början och läsa in sej i ämnen och konstruktioner för att sen gå ut och göra saker och ting.
Men vad kan ge dej rök? Tja.. bränsle eller olja..
Eller en kombination. Hur var senaste avgastesterna? Hur går den? Drar den mycket bränsle? Är tomgången okej om den inte drar olja. Drar den olja annars? När fick vevhusventen senast en översyn? Är den överfylld? Har den varit överfylld? Sitter flamfällan kvar? Ja.. det är väl några saker VI skulle behöva veta innan VI kan ge dej ett svar som kanske faller på läppen? Men inte ens då.. är det garanterat det felet.